mandag 22. februar 2010

En kulturell EMO

Det vekker stor oppsikt når en enkeltperson går ut med radikale uttalelser i media, spesielt når han kaller seg muslim. I motsetning til andre radikale opprørere, har  fanatikere som assosierer seg med religionen islam, av og til tilknytning til bevæpnede terroristorganisasjoner. Det er altså en alvorlig lek med ord, fordi det ligger en trussel bak om hevn, vold og ønske om krig mot det frie samfunn.

Da jeg ble muslim for litt over 3 år siden, var jeg også interessert i å gjøre alt "riktig". Jeg gikk grundig til verks og satte meg inn i religiøse skrifter,  teologien, de forskjellige lovskolene og hvordan islam skiller seg fra kultur og tradisjon over hele verden. For å gjøre en lang historie kort, fant jeg ut at den som vil gjøre mest riktig og praktisere strengest, ofte forviller seg inn i en illusjon av vranglære, og ender opp med å gjøre mer feil enn godt. Kanskje til og med hykleri. Jeg levde i konvertitis boblen i flere år, før jeg heldigvis landet på begge beina igjen, som stolt, muslimsk nordmann. Jeg ser på mitt opprør mot samfunnet, som en del av min utvikling som troende menneske, og jeg trengte tiden i "bobla" for å føle at livet hadde mening, selv i alt det meningsløse jeg opplevde rundt meg. Andre finner glede i andre former for protester eller ungdomsopprør, som å søke ut til miljø som favner deres meninger og der de føler tilhørighet. Jeg trengte å forstå hva meningen med livet er, i et samfunn som er preget av overfladiske, skruppelløse verdier og manglende omsorg for medmenneskene.

Når unge mennesker fra muslimske familier eller konveritter, kommer til den erkjennelsen at det er islam som er sannheten og livet, kan ting virkelig ta av. Det er altfor lett å komme i kontakt med dårlige miljø over internett, som forherliger det ekstreme. Å gå hele veien, ta den helt ut, virker modig. Å ofre seg for Allah swt, å gi sitt liv til kampen for det gode og rettferdige, og ikke minst vite at dette livet ikke varer evig, vi må ofre oss for det neste liv osv. Det evige livet. Altfor mange ignorante ungdommer nettverker med usunne krefter, og aner ikke selv hvem og hva de er en del av. De tror blindt på at alt som heter islam er bra, og muslimer er mer enn venner, faktisk familie - brødre og søstre i troen. Det er ingen hemmelighet at disse organisasjonene og nettverkene samler alt fra penger til moralsk støtte og aktiv deltagelse indirekte og direkte i krig, voldsopplæring og terroraksjoner.

Det er på høy tid at vi muslimer som står rundt og ser dette skjer, griper inn og dirigerer utviklingen inn i en tryggere teologisk form. Her må også moskeer, imamer og trosopplæringen generelt delta. Og du og jeg må reagere - når vi hører religiøs ekstremisme som strider i mot Guds Nåde og Kjærlighet, og essensen av sann islam.

Hjelp de kulturelle EMOene til å ta tak i sine problemer på en adekvat måte, og hindre selvskading og forringelse av det religiøse miljøet. Takk til IRN (Islamsk Råd Norge) og PST (Politiets Sikkerhets Tjenste) som gjør en kjempejobb!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Det er godt å se muslimer med slike meninger, og at du (med flere vil jeg tro) er imot ekstremisme.

Men hvorfor er ikke flertallet av muslimer (i Norge) imot ekstremistiske tanker som du beskriver ovenfor? For meg virker det som "alle" tier om dette temaet, og på den måten også støtter ekstreme ideer.

Hadde andre norske grupper vært så ekstreme hadde samfunnet ellers reagert, f.eks mot rasistiske grupper o.l. Er det kulturelle forskjeller som gjør at samme type reaksjoner er tilnærmet fraværende fra det store flertaller av Muslimer?

Det er synd, for jeg vil gjerne tro at dette er utskudd akkurat som i andre religioner, jeg ønsker å tro at bekjente muslimer også tar avstand fra dette, men allikevel sitter jeg igjen med spørsmålet om hvorfor så få tar avstand fra dette..

Jeg velger å skrive anonymt fordi jeg ikke vet hva som sårer og/eller provoserer.. desverre.

Valgerd sa...

Hei/salaam og takk for kommentar! FLott at du legger igjen noen ord. Pga en del uønsket trakkasering, må jeg moderere kommentarfeltet og da kan det ta litt tid før kommentarene blir synlige dessverre. Men de blir publisert!
Jeg har prøvd å forklare litt om sharia i dagens blogginnlegg, for å vise deg forskjellen på ekstremisme og moderasjon. De ekstreme glemmer nåden og går seg blinde. Det er ikke Gud. Peace!