lørdag 20. mars 2010

Bhatti vil ha norske muslimer, men vil vi ha han?

Det var med stort sjokk jeg så videoen fra Skup-konferansen i kveld. Norske journalister samles for å diskutere med Arfan Bhatti om hans bakgrunn, hans deltagelse i politisk motivert kriminalitet og nå hans fremtid som "nyreligiøs" muslim. Opplegget er fair nok, og Lindmo og Egeland oppfører seg overraskende mildt i mot Bhattis fomlende argumentasjon og manglende forståelse av hva debatten faktisk dreier seg om.

Han tyr til de samme kommentarene hver gang han mister tråden; "Dere media er i mot oss" og "Vi kommer aldri til ordet". Men påstandene faller på sin egen urimelighet, fordi nettopp han - har fått en stjernesjanse til å bli hørt og tatt på alvor, fremfor noen annen "ukjent" muslim som ønsker å fortelle hva Islam "egentlig dreier seg om". Sistnevnte er skikkelig på moten om dagen. Når han nå får denne sjansen, klarer han å rote det til så totalt. Selv med drahjelp fra Al-Hidaya, har han ingenting å gjemme seg bak.

Arfan Bhatti er en person som først og fremst er tidligere straffedømt, terrormistenkt og har kommet med ekstreme uttalelser i media. Han hauset opp PST saken om gjentrykk av karikaturen og var pågangsdriver for demonstrasjonen som IRN anbefalte sine medlemmer å avstå fra. Det er ingenting som innbyder til tillit for at han nå har blitt en angrende synder og krøpet til korset, eller "til hulen" om vi kan si det slik, for muslimer. For det første uttrykker han ingen anger i forhold til sine tidligere handlinger. Han oppfører seg arrogant og kunnskapsløst i forhold til historiske fakta. Han benekter at hans sinnsyke uttalelser om jøder er feil, ved å undergrave alvoret av at det "bare er uttalelser".  Han sier han har byttet ut mariusgenseren med shalwar khamiz for å nå jobbe for islam i Norge. Dette beviser bare igjen at han ikke innehar teologisk kompetanse, og at han ikke er en egnet rollefigur for noe islam i Norge. Man er virkelig ikke mer "muslimsk" om man går i pakistanske klær, enn i norske.

Han har ingen eksepsjonelle kunnskaper om islam, han har ikke tillit i folket, han har ikke talens gaver og han innehar verken tolmodighet eller mestrer dialogens kunst.  Det er ingenting som tilsier at han bør være en fornuftig talsperson for islam i Norge.

Jeg syns det er en skandale for norske muslimer at denne mannen får lov å boltre seg i manesjen i mediasirkuset som stelles istand.

Vi har faktisk høyt utdannede menn og kvinner i Norge som har studert islam på anerkjente universitet, folk som har mange års erfaring med integreringsarbeide, dialog og religiøs praksis. Jeg kjenner titalls flotte mennesker som kan være talspersoner for islam i Norge. Og det er ikke Arfat Bhatti.

Alle mennesker kan angre sine synder og be Gud om tilgivelse. Den som tror, vil bli gitt. Det betyr spesielt at man må slutte med sine feil, og streve hardt etter å bli et bedre menneske. Jeg dømmer ingen for deres handlinger ,og jeg sier heller ikke hvem som er en bra eller dårlig muslim. Jeg omtaler ikke Bhattis personlige religiøse praksis, den er privat. I teorien er han en bror, og jeg respekterer hans ønske om å søke en ny og bedre livsstil. Allikevel velger jeg å omtale den offentlige personen som taler på vegne av "muslimer i Norge", spesielt når han ikke har noe med Islamsk Råd Norge å gjøre, som alle norske muslimer støtter som talsorgan og paraplyorganisasjon for islamske trossamfunn i Norge.

Skomaker bli ved din lest, kan jeg ikke si, for denne skomakeren har en dårlig lest. Men jeg oppfordrer Bhatti til å tenke mer på de små ting i livet og leve et rolig og ryddig liv i fred med seg selv og sine nærmeste. Så får fremtiden vise om Norge noen gang blir klar for en ny Bhatti som kan starte med blanke ark og fargestifter til. Respekt er ikke noe man kan kreve, men noe man må gjøre seg fortjent til. Vi venter i spenning.

Bhatti den gangen han mente mariusgenser var nøkkelen til suksess

5 kommentarer:

H. sa...

Han er kanskje plassert der av folk som vil islam vondt?
Mange vil vel få nok en negativ assosiasjon til islam om denne typen profilerte mennesker taler saken.

Valgerd sa...

Jeg er ikke så paranoid konspiratorisk at jeg tror det. Jeg antar at han ikke har så mange andre arenaer som tar han i mot, og tydeligvis har han et stort behov for å hevde seg. Helt klart enig i at han ikke burde være noen talsperson for Islam i Norge, det håper jeg pressen snart tar på alvor også.

Anonym sa...

Hei, er det mulig du kan ta kontakt med meg på epost? kaito.dar@hotmail.com

Raymond Jakobsen sa...

Hei.

Jeg synes det var meget interessant å lese dette blogg innlegget, spesielt siden jeg føler hele debatten i media blir lagt frem meget sort/hvitt.

Som norsk agnostiker, mener jeg personlig at religion og tro aldri kan brukes som unnskyldning for å skade, undertrykke eller drepe andre mennesker. Men jeg mener samtidig at man må respektere andre menneskers tro. Dette er grunnleggende.

Media i Norge har i forhold til muhammadtegningene oppført seg som tredjerangs tabloider, og laget saker helt uten nyhetsverdi for å provosere. Kanskje fordi stadig færre velger å kjøpe aviser?

Jeg skulle gjerne visst om det som "vanlig" muslim i Norge i dag er vanskelig å få kommentere saker som angår en selv? Å få media dekning...?

Media inviterer Arfan Bhatti til et såkalt oppgjør. Men hvor var islamsk råd? Ble de ikke invitert? eller valgte de å ikke komme.
Problemet er at media ønsker å debattere Arfan Bhatti, men jeg tror debatten blir forstått som en debatt om Islam.

Sånn sett er vel kunnskapen til Bhatti noe manglende, for å representere må man jo være valgt.

Nå ble denne kommentaren veldig lang. Men jeg håper å få lese flere blogger som din, og at noen med litt mere kunnskap og vekt i saker som angår det muslimske miljøet i norge skal få tilgang i media.

Ytringsfrihet er en god ting, men kan misbrukes, både av media og av enkeltpersoner.

Valgerd sa...

Takk for kjempefin kommentar Raymond, veldig hyggelig!

Jeg har personlig ikke prøvd å sende inn noen leserinnlegg eller bli intervjuet av media ang det å være en norsk muslim. Jeg frykter at medieinteressen er lav og derfor publiserer jeg heller fritt via min egen blogg-uklippet og usensurert.
Hvis du ser i bloggrullen min finnes det flere moderate muslimer med beina godt plantet på norsk jord.
Velkommen tilbake!!