onsdag 16. juni 2010

Arabisk språk

salaam!

Som ny muslim, venter en verden av utfordringer, som kunnskap om teologien, praksis, et nytt miljø og et nytt språk. For alle muslimer må lære seg et minimum av arabisk språk, al-arabia. Målet er å forstå Koranen på det gudommelige språket, slik den ble åpenbart. Vi må lese åpningsbønnen i hver rakat (en serie i den rituelle bønnen), og det forventes et minimum av kjennskap til andre ord som er vanlige å bruke når man snakker om islam.

Jeg syns personlig arabisk er et nydelig språk, og har i flere år prøvd å lære meg noen gloser. Lenge før jeg ble muslim gikk jeg på mitt første Arabisk1 kurs på Aftenskolen i Oslo. Jeg syns de syngende vokalene og de skumle hvislelydene er magisk forførende. Litt mer problemer har jeg med bokstaven "ein" som ser slik ut; ع For å uttale den rett må du holde en finger over strupehodet ditt og presse til luften nesten er stanset mens du sier Æææææææ og press så får du ع عععععععععععععع.

Det er rett og slett forferdelig vanskelig og ekstremt morsomt å lære seg arabisk!

Her kommer et lite feriekurs til deg i arabisk;

asalamu aleikum - Jeg hilser deg med fred (hei)
oaleikum asalaam - jeg hilser deg tilbake (sies når noen har sagt asalamu aleikum til deg)
marhaban - hei, (mer uformelt)
æhlan o sæhlan - velkommen
ettfadl - værsegod
kif halok - hvordan har du det? haloki hvis deter dame du spør
alhamdulilah - jeg takker Gud (sies til alt)
kheir - bra
lebess - ikke ille (som i takk bare bra)
en hab - jeg vil ha/liker...
orido - gi meg..
mekla - mat
ena jiana - jeg er sulten
ena eshrub - jeg vil drikke noe
min fadlik - vær så snill
samahani - unnskyld/tilgi meg
mish moshkile - ikke noe problem
ismi Kari - jeg heter Kari
ma ismok? - hva heter du?
ena min Norvegje - jeg er fra Norge
min eina anta? hvor kommer du fra? (anti hvis det er jente du spør)
kæm omrek? hvor mange år er du?
ashara - ti
ashron - tyve
thlæthon - tredve
arbaon - førti
khamson - femti
mia - hundre
elf - tusen
flus - penger
tajara - fly
sajara - bil
menzil - hus
ena habbok - jeg elsker deg
habibi - min kjære habibti er til jente
hayati - mitt liv

*med forbehold om at alt er skrevet feil, takker jeg for oppmerksomheten. Rettelser mottas med takk i kommentarfeltet ;D

2 kommentarer:

Kjersti sa...

Hva synes du om Fitna?

Valgerd sa...

salaam Kjersti!
Mener du ordet fitna på arabisk og hva det betyr i islam, eller henviser du til den nederlanske filmen "Fitna"?