tirsdag 29. juni 2010

Ekstremisme er stygt

I går kveld leste jeg på VG nett at Norges to mest profilerte "ekstremmuslimer"hadde skrevet stygge uttalelser i facebook'ene sine. Mohammed Mohyeldeen, som tidligere "advarte Norge mot et nytt 11. september på norsk jord" under demonstrasjonen mot Dagbladets gjentrykking av karikaturer, i samarbeide og regi av tidligere straffedømte Arfan Bhatti, har nok en gang uttalt seg på en måte som det er all grunn til å bekymre seg over.  MM ble utvist av det islamske universitetet i Medina, Saudi-Arabia, og hjemsendt på grunn av sine meninger og oppførsel. Selv etter at skolens ledelse uttalte i intervju til NRK at han ville bli "veiledet rett vei og forsøkt tilgitt" ble altså den endelige avgjørelsen å sende gutten hjem til Norge.

Nå roper han altså "Gud er størst" og fryder seg over at fire norske soldater ble drept i Afghanistan under et angrep Taliban har tatt på seg skylda for. Noe mer provoserende har jeg ikke hørt på lenge. Ikke bare er MM og AB norske statsborgere og nyter godt av dette, men de utgir seg for å være muslimer. En ekte muslim ville aldri mene eller si noe sånt. Dette er horribelt.

Jeg skrev selv i min facebook status; "Utrolig trist nyhet å våkne opp til. Vi mistet 4 modige nordmenn i Afghanistan i går kveld. Hvil i fred." status Jeg fikk da spørsmål om hvorfor jeg hadde valgt å bruke ordet "modige", og jeg visste at diskusjonen om Norges deltagelse i ISAF (internasjonale fredsbevarende styrker fra Nato) var i gang. En diskusjon jeg godt syns kunne ligget i ro et par dager, til våre falne var i graven i det minste. Hva jeg mener om Norges deltagelse i internasjonale militære samarbeid, har ingenting å gjøre med min religiøse overbevisning. Jeg personlig er svært takknemlig for Norges medlemsskap i Nato og syns bare det er rett og rimelig at vi deltar i internasjonale fredsbevarende samarbeid. Jeg vet at mange er uenig med meg i det, men hvem hadde hjulpet lille Norge under vår okkupasjon, om ikke for våre naboland og venner i vest? Min egen bror og fetter har tjenestegjort i Afghanistan på vegne av Kongeriket Norge, og utallige av mine venner har tjenestegjort både i det militære og opplæring av lokale politienheter i Afghanistan. Jeg er stolte av dem. De gjør et viktig arbeid, med en ikke ubetydelig mengde risiko involvert. Å fryde seg over falne norske soldater er et hån mot alle nordmenn, uansett om man for eller mot en norsk deltagelse i ISAF. Å skjende avdødes minne på denne måten er en provokasjon mot deres pårørende, venner og bekjente. Det er å be om bråk.

Norge har ikke innvadert Afghanistan. Norge er ikke i direkte krig med Afghanistan. Norge har ikke undertrykt, drept eller terroristert verken Afghanistan eller det afghanske folk. Norge deltar med en liten tropp i et internasjonalt samarbeide for å opprettholde internasjonal ro og fred, i et land som har vært plaget av store interne problemer og utalllige kriger over lengre tid. Når Taliban, som er en politisk og militant gruppering av kvasireligiøse analfabeter undertrykker og misbruker sitt folk, i en internasjonal krig mot vesten, syns jeg det er betimelig å svare på dette. Hvis man ønsker verdensfred. Ja, det er falne på begge sider. Både Taliban og andre grupperinger av "nasjonale frigjørere", sivile og ISAF styrker har mistet livet. Ingen liv burde gått tapt i unødvendig krig, det er jeg den første til å være enig i. Samtidig koster kriger liv, og noen kriger må man ta for å få fred og frihet. Dessverre. Jeg tror ikke verden hadde vært et bedre sted om vi hadde lagt ned alt militære og bevæpnede styrker. Jeg har faktisk tro på internasjonalt samarbeide og fredbevarende dialog for hele verden. Kall meg gjerne naiv, men det er det jeg har troa på. Slik jeg forstår islam er dette profetens eksempel. Han kalte muslimene til "verneplikt" for å forsvare gruppen som stadig ble utstatt for drapsforsøk og forvisning. Samtidig gikk han i dialog med sine fiender og opprettet etterhvert fredsavtaler og løsninger for at folk med forskjellig religion kunne bo sammen i fred og fordragelighet, side om side.

Taliban derimot, på lik linje med andre ekstremister, misbruker enhver mulighet til å føre krig, og bruker sivilbefolkningen, barn, uvitende, uskolerte mennesker som ammunisjon. De kaller sin tidligere borgerkrig og nå internasjonale kamp, for "hellig krig". Det finnes ikke noe hellig over den. Afghanistan er ikke en muslimsk stat som er forenet gjennom demokratisk valg blant utdannete, lykkelige og mette mennesker. Den islam som de påstår er den rette, er en ondskapsfull versjon av hva islam/fred faktisk skulle ha vært. De har plukket ut de mest ekstreme delene og blandet det med afghansk tradisjon og lokale maktinteresser. Den som misbruker Guds religion på denne måten, gjør en stor synd. Det mest grunnleggende i islam er fri vilje til å følge islam eller ikke, og den retten har Allah swt gitt hvert eneste menneske. Taliban og venner av disse, har gang på gang vist at de ikke har noe til overs for frihet, fri vilje eller fred. Den "freden" de mener å ha oppnådd i perioder, er basert på undertrykkelse og fryktbasert orden. Det er ingen frihet for folket.

Jeg håper rette instanser tar affære, for jeg har sett meg lei på at to smågutter uten grunnleggende forståelse om ekte islam, skal få lov å spre hat og fordommer mot muslimer, vi faktisk ikke har gjort oss fortjent til. VG kunne jo faktisk begynne med å slutte og ringe opp disse gutta hver gang de ser eller hører noe lignende, og heller ringe PST og la de gjøre jobben sin. VG har også et ansvar for rikets sikkerhet.

Jeg er norsk muslim og jeg sørger over at Trond André Bolle, Andreas Eldjarn, Simen Tokle og Christian Lian ikke er med oss lenger. Hvil i fred tapre menn.

2 kommentarer:

Murmeluppa sa...

mashaallah! jeg hadde ikke fått med meg disse uttalelsene, men jeg må innrømme at jeg nesten forventet slike utspill...jeg står sammen med deg 100% i det du skriver...

Anonym sa...

MashaAllah for en kjempefin blogg söster! 100% enig med deg! Tenk at MM er utvist av skolen i Medina,da må han jo virkelig väre temmelig ekstrem siden de jo er ekstreme fra för der nede.