lørdag 19. juni 2010

Koranens praktfullhet

Da jeg var ny muslim syns jeg det var vanskelig å forstå hvilken helligdom Koranen er. Jeg lærte tidlig at jeg skulle vaske mine hender før jeg tok på en, og jeg kjente også noen som ikke ville la en ikke-muslim ta på boken. På biblioteket sto Koranen i bokhylla som heter "ikke til hjemlån", og de fleste Koraner jeg hadde sett var pakket inn i mykt fløyelsstoff.

I dag har jeg selv mørkegrønt fløyel rundt min arabiske Koran. Den har et gullbroderi på forsiden, som jeg selv har laget. Jeg har brodert inn "Al-Koran Al-Kareem" (Den Hellige Koranen) i arabisk skrift. Jeg tar den aldri ut uten å ha gjort min bønnerenselse, wodtho. Jeg rører aldri teksten når jeg er rituelt uren, som ved menstruasjon. Ingen får bla i den uten at de vet hva boken betyr for meg, og den ligger aldri å slenger rundt. Den står øverst i bokhylla. Den betyr mest av alt av mitt jordiske gods.

Er det en bok? Nei, det er ikke en vanlig bok. Koranen er heller ikke trykken, teksten er bare en gjengivelse av den muntlige Koran som ble åpenbart fra engelen Gabriel, til profeten Muhammad (Guds fred og nåde være med han). Koranen er egentlig muntlig. Alle muslimer oppfordres til å lære seg den utenat, for å resitere den ved behov. Ikke bare til bønn er Koranen nødvendig, men i alle livssituasjoner. Å forstå hva Gud vil med oss, lære oss om islam, om livet og om døden. Den er en allmennoppdrager, alle burde lese. Den er medisin, som kan brukes til forebyggende helse, som helbredelse for de lidende og syke og den leses over de døde før de gravlegges. Den resiteres for å rense mennesker og hjem, den brukes for å fjerne onde ånder og smådjevler. Satan løper vekk når en muslim resiterer Koranen, og den som leser de sterkeste vers til stadighet, vil være i tilbedelse konstant. Dette er et stort mirakel! Guds ord er en veileder, en oppvekker, et verktøy for livet, en nødvendighet og en glede. Koranen er en stor helligdom.

Jeg har begynt å bli svært fascinert av den kunstneriske siden av Koranen. Versene er skrevet på tonegivende rim og har rytmiske tendenser som skaper en høytidelig stemning når man lytter til den.
Språket er gammelarabisk og klassisk, og noe alle arabiskspråklige muslimer forstår. Ordnene har stor og tung betydninger, og er ingen nytolket eller omskrevet tekst. Dette er ordene som kom fra engelen, nedskrevet av de som hadde lært seg å resitere den utenat. Versene har en mening og det er sammensetningen som gjør alt så spesielt. Jeg føler ofte at Gud snakker direkte til meg gjennom Koranen. Fordi hjernen kan ha et spørsmål klart når man leser eller hører en påstand, og vips så blir denne tanken eller dette spørsmålet kommentert og oppklart i neste vers. Subhan Allah, det er helt utrolig!

Å resitere Koranen er et kunststykke alle muslimer burde kunne en viss del av. Det aller beste er om du kan memorere hele, og alle klarer å lære seg noen vers. Jeg kan i dag noen få surah utenat og det er jeg veldig takknemlig for. Selv som norsk muslim er det mulig å øve inn versene, og jo mer arbeid og møysommelig praksis man legger i det,  jo lettere setter det seg fast i hukommelsen.
Å resitere Koranene har spesielle regler, og det er derfor viktig at meningen blir uttrykt akkurat slik den skal, ellers kan ordnene komme til å få en annen betydning. Det finnes minst 7 godkjente måter å resitere på, og de varierer bl.a i tempo og form. Dette er en kunst! Og den flotteste hobby noen kan ha, å bruke tid og krefter på å lære seg å resitere, regler for uttale, betydningen av versene og historien bak hver ayat (vers) og ikke minst - lære den bort til andre. Det krever år og masse hardt arbeid for å bli en god resitør.
Jeg leter i disse dager etter en Koranlærer som kan lære meg å resitere. Men fordi en voksen kvinnes stemme ikke kan resitere for menn, er det litt vanskelig å finne noen som vil lære meg. Om jeg bare hadde lært dette som barn!

Inntil videre bruker jeg internett som har noen fantastiske sider for å lære Koranen. Du kan bl.a. se på Mounthira. Den er gratis og enkel å bruke. Her kan du høre flere kjente resitører, og se hvor forskjellig stil de har. Mine favoritter er; Mishari Rashid Al-Afasy, Abu Bakr As-Shatri og Saad Al-Ghamdi. Andre svært kjente er; Abdullah Basfar, Al-Huthaity, As-Sudais.

Så dere som tror at Koranskole/madrassa er et mareritt av resitasjonsøvelser og fysisk avstraffelse, så kan jeg fortelle deg at det er helt feil. Det finnes kritikkverdige skoler som har fått medias oppmerksomhet, bl.a. i Pakistan. Men igjen må jeg si at kultur og tradisjon har vært sterkere i slike områder, enn sann islam. Barn skal aldri fysisk avstraffes og den som gjør noe slikt vil få en stor straff av Gud selv.

Noe av det viktigste en forelder kan gjøre, er å sende sitt barn i Koran opplæring. Selvfølgelig skal opplæringen være kjærlig og god, tålmodig og som en lek for de minste, men vit at denne gaven er det viktigste du kan gi ditt barn i gave for livet. Du gir han eller henne mulighet for Paradis og et evig liv i Guds himmel, ved å gi dem kilden til Islam.

Koranen kan leses på norsk, men oversettelsen er ikke spesielt vakker. Den er heller ikke islamsk "godkjent" da oversettelsen er gjort av Einar Berg, en kristen. Min første engelske oversettelsen av Koranen er fra Penguin paperback og oversatt av N. J. Dawood. Den kan jeg anbefale på det varmeste.

Lytt og hør Guds ord snakke til deg?





2 kommentarer:

Rahma sa...

Salaam alaykom warahmatu Allah søster, mashAllah Koranen er magisk =D Gode klemmer wasalaam

Anonym sa...

Hei.

Jeg er ikke muslim, kanskje ikke agnostiker heller men jeg må si at Islam har inspirert meg helt siden jeg var liten. Hvordan Guds ord kommer frem ikke bare i bønn men også kunst, musikk og sjel er en vakker ting. Også ydmykheten og nestekjærligheten dette bringer frem i folk. Jeg tror aldri jeg har møtt noen så gjestfrie mennesker som muslimer før. Sannsynlig vis fordi de har respekt for andre, respekt for seg selv og ikke minst ydmyk og respekt ovenfor Gud.

Vel, personlig mener jeg man kan ha alle disse kvalitetene uten Gud men, dessverre er det mange som glemmer dette i dagens samfunn.

Kanskje Gud er ikke bare en ledsager for mennesker i dag men, også en nødvendighet.

Jeg skulle ønske jeg kunne snakke arabisk så jeg kunne ha funnet svar på alle mine spørsmål om islam.