tirsdag 22. juni 2010

Medias interesse

Det har den siste tiden vært flere journalister som har tatt kontakt med meg. Fenomenet "norsk muslim" og "Islam i Norge" er spennende. Ofte kan det virke på muslimer som om media ønsker å lage furore med sine oppslag for å bare være kritiske, skape debatt eller uetisk nok, vinkle oppslagene til at de sjokkerer nordmenn og dermed selger flere aviser.

Jeg har blitt "researcha" som de så fint kaller det, flere ganger.  Mange aviser, frittstående journalister, skribenter og forfattere har tatt kontakt. Tre ganger har NRK ringt meg opp, men det har aldri blitt noe ut av vet. "De valgte andre kandidater denne gangen".  Det første året var jeg litt skuffet over å ikke bli hørt, var jeg ikke bra nok? Hvorfor valgte de alltid "andre kandidater"? Men så forsto jeg at den journalistiske interessen ikke nødvendigivs grunner på religiøs kunnskap, menneskelige kvaliteter eller om man er "pen nok" til å bli tatt med på tv. Jeg var rett og slett ikke en egnet kandidat. Og hvorfor ikke?

Jeg er ikke ekstrem. Jeg er ikke engang radikal. Det mest radikale med meg er min konvertering, men jeg har ingen radikale meninger som gir grunn til å ta nattesøvnen fra skeptiske vestkantfruer, eller politiets sikkerhetstjeneste for den saks skyld. Jeg er et helt normalt menneske, som ønsker det beste for alle; fred og forsoning mellom alle og frihet til å dyrke min religion Islam.

Mitt hjertebarn er å vise at det er fullt mulig å være etnisk norsk muslim, som både støtter frihet, demokrati, ytringsfrihet og likeverd, og samtidig være en sterkt troende muslim som ønsker å utføre alle sine religiøse plikter. Det er formålet med denne bloggen, og det vil være agendaen for den nye websiden som lages i disse dager. Den vil bli en base for kunnskap, med artikler og kontaktinformasjon, intervjuer og bilder - om "Islam i Norge".

I dag var jeg så heldig å ha to flotte damer her på besøk, som intervjuet meg om det å være en norsk muslim. Jeg setter stor pris på interessen og gleder meg til å se hva de skriver, og ikke minst responsen fra leserne. Endelig var det noen som fattet interesse for en helt vanlig norsk muslim, som ønsker Guds fred mellom menneskene.

Ha en riktig fin sommerdag, der du er! Aslaamu aleikum!


1 kommentar:

Julia sa...

Jeg synes du utfordrer både den vest-europeiske frihetstanken og ikke minst likeverds/likestillingsprinsippet her på bloggen din. Jeg tror egentlig du er ganske så radikal valgerd :)

Men du presenterer det også med en ydmykhet og gjennomtenksomhet som er særdeles lite egnet til få opp temperaturen da. Kanskje det er lite tv-vennlig/tabloid for de?

Du får nå meg til å hoppe i stolen da :)