torsdag 1. juli 2010

Å lære seg Koranen

De som følger bloggen min har nok fått med seg at jeg har fått en ny forkjærlighet for Koranen. Først leste jeg den ofte og hørte på den, nå har jeg også fått lyst til å lære meg å resitere den selv. Med lyd og melodi.

Det er ikke lov å kalle det for en sang eller for musikk, men melodiøs resitasjon kan lett forveksles med liturgisk lovsang. Lovprising, er det jo på et vis. Høylytt Koranresitasjon brukes i bønn og ellers som en velsignelse i sammenhenger som å helbrede syke, rense hus og påkalle engeler. Koranen er medisin i seg selv, gjennom å være et mirakel i egen form.

Jeg har slitt noe voldsomt med å lære meg Koranvers på arabisk. Ikke nok med at uttalen er så fremmed språklig sett, men å ikke forstå hva ordnene betyr enkeltvis og så lese en hel setnings oversettelse, har vært nesten umulig. Jeg har presset meg til å lære meg noen få vers, gjennom nitid pugging.

Men nå har jeg endelig forstått hvorfor barn lærer Koran på en annen måte. Ved å resitere høylytt og bruke takt og tone, bruker man den andre hjernehalvdelen som går på kunstneriske egenskaper, fremfor den logiske som går på teori og pugging. På den måten får man brukt hele hodet til å lære seg det man skal. Både den logiske og den kunstneriske. Og så vidt meg bekjent, er min kunstneriske side svært bedre fungerende enn min logiske hehe. Jeg er mye bedre i språk og musikk, enn i matematikk.

Jeg har også lært meg hva hvert ord betyr slik at det faktisk går ann å forstå hva man sier, og dermed huske meningen, og igjen huske hva verset betyr. Slik man gjør i en setning der man mister ett ord, tenker man på hva resten av setningen betyr eller skal uttrykke.

Det skulle visst bare ta en konvertitt nærmere fire år å forstå noe så grunnleggende. Hjælpes meg, ting tar tid, hehe.

BISMILLAHI RAHMANI RAHIIM
I GUDS NAVN, DEN BARMHJERTIGES, NÅDERIKES NAVN

KOLL JA EIO HALL KÆFIROON
SI: DERE VANNTRO

LÆ ÆBODO MÆ TÆBODOON
IKKE KOMMER JEG TIL Å TILBE DET DERE TILBER

WA LÆ ÆNTOM ÆBIDONA MÆ ÆBOD
OG IKKE KOMMER DERE TIL Å TILBE DET JEG TILBER

WA LÆ ENA ÆBIDOM ME ÆBATTOM
OG IKKE TILBER JEG DET DERE TILBER

WA LÆ ÆNTOM ÆBIDONA MÆ ÆBOD
OG IKKE TILBER DERE DET JEG TILBER

LAKOM DINOKOM WA LIADIIN
DERE HAR DERES TRO(RELIGION), OG JEG HAR MIN

Ingen kommentarer: