fredag 2. juli 2010

Salat

Siden den nye brukerundersøkelsen allerede viser et ønske om å dele av flere personlige erfaringer, kan jeg dele en liten historie med dere.

Jeg var nettopp konvertert til islam da det skulle holdes et arrangement i moskeen, og jeg var invitert. Jeg var litt engstelig for å gå alene, for jeg kjente ingen ennå. For å sjekke litt mer om hva de gjorde og hva seminaret skulle handle om, fikk jeg tak i programmet for helgen. Da slo jeg opp øynene.
Der sto det "salat" flere ganger om dagen! De skulle ha et foredrag om kvinners rettigheter, så var det "salat". Etter det var det et foredrag om konsentrasjon i bønn, så var det jaggu "salat" igjen.
Jeg forsto ingenting. Riktignok vet jeg at hinduister er vegetarianere, men jeg hadde jo lært om halalkjøtt og halalslakt, så hvorfor de skulle sitte inne i moskeen og spise "salat" hele dagen, var et stort mysterium.
Jeg dro allikevel og fikk meg en festlig overraskelse.

"Salat" er det arabiske ordet salat/salah som betyr bønn. Den rituelle bønnen muslimer skal gjøre fem ganger om dagen. Og maten som ble servert, var med både kjøtt og kylling, og litt salat til ;D.

Salat



Salat/Salah/Bønn

1 kommentar:

mahir1 sa...

hehe,jeg begynte også å lure