onsdag 11. august 2010

1. Ramadan

Velkommen igjen fastemåneden Ramadan! I dag onsdag 11. august 2010 er første fastedagen for muslimene. Månedsskiftet inntrådte i går aften da månen ble observert og det betyr overgang til måneden ramadan (muslimene følger månekalender, ikke solkalender/romersk kalender).

Som i fjor vil jeg blogge daglig i ramadan og dele med deg hvordan jeg feirer høytiden.

Siden jeg lider av en sykdom som gjør faste uforsvarlig, kan jeg ikke avstå fra mat og drikke gjennom 17 1/2 timer. Dessverre. Jeg savner å faste. Jeg fastet meg gjennom 3 ramadaner før jeg ble muslim, fordi jeg ville være med og prøve dette. Jeg syns det er en sterk opplevelse, og en intens periode som gir et kraftig boost for troen. Selv om jeg nå må spise, fordi mat er medisin for meg, feirer jeg fortsatt ramadan.

Vi ber ekstra lange bønner, vi møtes i moskeen til å be en ekstra bønn på kvelden og vi bruker mye tid på å lese Koranen og ta dagen til ettertanke på en annen måte enn vi gjør ellers i året.
I dag vet jeg at jeg har vært både utålmodig og sint, selv om jeg ikke faster.. Jeg står midt i en flytteprosess og bor i et frustrerende kaos akkurat nå. Men det betyr ikke at det ikke er enda viktigere å oppføre seg bra. Jeg vet at alt skjer av en grunn, og når ting ikke går som planlagt, ja da betyr det vel bare at det er noe annet som jeg skal få oppleve og erfare. Noe annet jeg skal lære, møte, ta med meg videre.

Som da flyttebilsjåføren tok en pause og jeg plutselig fikk et par timers til over, ringte det en hyggelig journalist fra nrk p1 radio, som ville gjøre et intervju om ramadan. Hun fikk selvfølgelig komme hjem til oss, og det ble en hyggelig reportasje i programmet "Kveldsåpent".

Når flyttesjauen er avrundet her, gleder jeg meg til å lage masse god mat jeg skal dele ut i moskeen og til fattige.  Lover å legge ved bilder ;D)

og god ramadan til alle, Ramadan Mobarek og Ramadan Kareem!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Barak Allah fik kjære Valgerd.Jeg ber Allah swt helbrede deg og styrke din din og iman ameen.
M.B.

Valgerd sa...

takk min kjære kjære bror :) Jazakallahu kheiran