onsdag 25. august 2010

15. Ramadan

Første dagen i Ramadan ble jeg oppringt av en desperat reporter fra nrk1 radio "kveldsåpent", som trengte en muslim å intervjue angående fastemåneden Ramadan. Den første familien som hadde sagt seg vilig til å stillle opp, hadde fått et sykt barn og måtte avlyse i siste liten. 11.08. 20.07 heter lydfilen, du kan høre intervjuet her.

Noe som slo meg under intervjuet var fascinasjonen for maten som muslimer spiser under Ramadan. Og de gledet seg til å komme tilbake til Eid feiringen, og spise med oss, og som hun uttalte "da er det nok mye godt som putrer i grytene her".  Jeg satte frem litt dadler, aprikoser og twist til journalisten, som hadde med seg Farris og Solo til oss. Og jeg lurer litt på om nordmenns interesse for muslimske feiringer går på det eksotiske rundt annerledesheten, spesielt rundt maten?

For er Ramadan det samme med havegrynsgrøt, rosiner, epler og tomatsuppe med makaroni? Fiskegrateng fra Findus og kyllingpølser i lompe med ketchup og sennep? Ja, det er det! Men det høres ikke mye orientalsk ut med tradisjonell norsk mat, gjør det vel?

Muslimer kommer i alle farger, og islam er en religion for hele verden. Vi må ikke forveksle islam med arabere, arabisk kultur, arabisk språk eller Midt-Østen, Nord-Afrika og Asia. Selv om det bor mange muslimer der, har profeten vist oss hvordan vi skal leve som muslimer og ingen mennesker står over andre i rang. Islam er en religion og ikke en kultur.

Bon Appétit! Dagens iftar er taco her i huset.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe, Fikk meg en god latter her. Vi har hatt tomatsuppe med egg, ommelett og en salat til.