søndag 15. august 2010

4. Ramadan

Eks-svigermor kommer på besøk og hjelper til med å gjøre i stand her etter flytting. Jeg er fortsatt sengeliggende med migrene og ikke mye tess. Jeg ber om at Allah swt skal gjøre meg frisk, og at jeg skal slippe disse smertene. Men livet er en prøvelse og alle har vi vårt.

Det er noe av det jeg syns jeg har lært om livet, etter jeg ble en praktiserende troende. Ydmykheten ved at vi trenger hverandre, og at hovmod står for fall. Min eks-svigermor er selv katolikk, og et flott menneske. Vi har ikke alltid vært perlevenner, men vi har vært der for hverandre når det har trengtes gjennom årenes løp. Hun kanskje mer for meg, enn jeg for henne. Da jeg var frisk og trodde alle muligheter lå i min egen kraft, innså jeg ikke hvor viktig det er å ta vare på gode relasjoner og vise ovenbærenhet med andre. Jeg trodde den gangen at jeg ikke trengte noen, at jeg klarte meg selv. Sykdom, tid og alder har lært meg annerledes. De som har kjent motgang hardt på kroppen, har valget mellom å dyrke bitterhet og negativitet, eller å gjøre det beste ut av situasjonen - uansett. Min eks-svigermor er en av dem som har kjempet hardt i livet, og hennes flittighet og standhaftighet fortjener stor belønning. Gud er god og Han sender  mennesker som kan vise Hans vilje.

Jeg laget en blomkålsuppe med varmt grovt brød, etterfulgt av en pizza til kvelds. Jeg spiser smått i løpet av dagen, for å ikke bli sykere, men jeg syns det er hyggelig å spise iftar på rette tiden, selv om jeg ikke har avstått fra mat og drikke ved fasten, og vite at gjennom døgnet er det ca 1,5 milliarder muslimer som bryter brød og inntar næring når solen går ned, rundt hele jorden og solnedgang inntrer fra tidssone til tidssone.

Ingen kommentarer: