mandag 16. august 2010

6. Ramadan

Noen tror at en måneds faste er bare fest og moro. Det stemmer ikke. Selv om vi muslimer er dypt takknemlige for Guds gavepakke til oss, en påminnelse og en mulighet til å gjøre opp for ting og styrke vår tro, er det hardt arbeid fra hver enkelt som gir avkastning. Det krever sterk villighet og en ren intensjon, for at dagen skal gå så godt som mulig. Det beste er å faste sammen med andre fastende, og være med andre muslimer, slik at den styrken man føler i fellesskapet tar av for børen med sult, tørste og utmattelse.
For det er ikke bare mangel på næringsinntak som gjør det så krevende, det er også mangel på søvn.

Et månekalender døgn starter ved solnedgang, dvs kvelden før 1. fastedag. Når noen ser månen, og det rapporteres fra det høye hold i Saudi-Arabia, at nå er beviset observert på at måneden Ramadan inntrer, varsler muslimene hverandre om dette. Vi vet sånn ca når Ramadan inntreffer, og moderne utregninger og målinger mener å kunne spå korrekte dager. Men regelen er allikevel fastsatt fra profetens tid, noen må fysisk se månen, for å bekrefte at månedsskiftet er inne. Når dette er klart varsles det på tv sendinger, over internett og telefon, sms og e-mail. Alle ønsker hverandre God Ramadan, eller en velsignet Ramadan, ved å si Ramadan Mobarek (gratulerer) eller Ramadan Kareem (hellige).

Maten er gjerne kjøpt inn noen dager i forveien, for i Ramadan trenger man ekstra med fett, søtsaker og gjerne ha godt med tørrvarer  og kjøtt i hus, så man slipper å handle så mye underveis. Dagene er lange og folk bli slitne, derfor planlegger man slik at man trenger å gjøre minst mulig fysisk arbeide, hvis det kan gjøres før eller etter Ramadan. Ingen pusser opp huset sitt mens man faster f.eks. Hvis man må reise, får man fritak fra faste mens man reiser, men ellers er det bare sykdom, alder, o.l. som gir fritak fra den pålagte fasten. Fasten er så viktig at det er den fjerde av de fem grunnpilarene i islam. Trosbekjennelsen, bønn, skatt til de fattige, faste og pilgrimsreisen. Det er kjernen.

Det praktiseres også en spesiell bønn i Ramadan som kalles taraweeh(a). Dette er en frivillig, men anbefalt bønn å gjøre under fastemåneden. Det var en praksis profeten lærte oss, og som han anbefalte oss. Det er derfor vanlig at alle som har mulighet, drar til moskeen for å be siste obligatoriske bønn (isha/natt) og fortsetter på taraweeh etter dette. Med den solnedgangstiden vi har nå, betyr det fra kl. 22.30 og utover. Det er mest menn som går på dette, men mange kvinner kommer også.

Før man faster må man gjøre en bønn til Allah swt der man ber om rett intensjon for fasten. Man sier inni seg at "jeg gjør dette for deg fordi du pålegger meg det, og jeg ber om din hjelp til å gjøre det lett". Dette kalles "nie" på arabisk, intensjon. Det er viktig å ha rett intensjon i sin religiøse praksis, ellers teller den ingenting. Hvis man ikke har mat en dag og ikke får drukket, har man ikke fastet for Allahs skyld, hvis man ikke valgte å avstå fra mat og drikke i utgangspunktet, som en fastedag. Det er forskjellen, og derfor må alle muslimer gjøre nie kvelden før de skal faste, og be Allah swt akseptere deres faste. Allah swt lover i Koranen at Han skal gjøre det lett. Han sier i kapittel 2 i Koranen, vers 183 og utover;

O you who believe! Observing As-Saum (the fasting) is prescribed for you as it was prescribed for those before you, that you may become Al-Muttaqun (the pious - See V.2: 2). 


(3) [Observing Saum (fasts)] for a fixed number of days, but if any of you is ill or on a journey, the same number (should be made up) from other days. And as for those who can fast with difficulty, (e.g. an old man), they have (a choice either to fast or) to feed a Miskin (poor person) (for every day). But whoever does good of his own accord, it is better for him. And that you fast is better for you if only you know. 


(4) The month of Ramadan in which was revealed the Qur'an, a guidance for mankind and clear proofs for the guidance and the criterion (between right and wrong). So whoever of you sights (the crescent on the first night of) the month (of Ramadan i.e. is present at his home), he must observe Saum (fasts) that month, and whoever is ill or on a journey, the same number [of days which one did not observe Saum (fasts) must be made up] from other days. Allah intends for you ease, and He does not want to make things difficult for you. (He wants that you) must complete the same number (of days), and that you must magnify Allah [i.e. to say Takbir (Allahu Akbar; Allah is the Most Great] for having guided you so that you may be grateful to Him. 


(5) It is made lawful for you to have sexual relations with your wives on the night of As-Saum (the fasts). They are Libas [i.e. body cover, or screen, or Sakan, (i.e. you enjoy the pleasure of living with them - as in Verse 7:189) Tafsir At-Tabari ], for you and you are the same for them. Allah knows that you used to deceive yourselves, so He turned to you (accepted your repentance) and forgave you. So now have sexual relations with them and seek that which Allah has ordained for you (offspring), and eat and drink until the white thread (light) of dawn appears to you distinct from the black thread (darkness of night), then complete your Saum (fast) till the nightfall. And do not have sexual relations with them (your wives) while you are in I'tikaf (i.e. confining oneself in a mosque for prayers and invocations leaving the worldly activities) in the mosques. These are the limits (set) by Allah, so approach them not. Thus does Allah make clear His Ayat (proofs, evidence, lessons, signs, revelations, verses, laws, legal and illegal things, Allah's set limits, orders) to mankind that they may become Al-Muttaqun (the pious - See V.2:2). 


Han lover altså å gjøre det lett, og Han sier at "du vet ikke hvor godt det er for deg å faste". I det ligger det at det er mange velsignelser, gaver og innsikter man ikke kjenner til, men kan forstå at det er mye fint å hente ved å faste. 


Så muslimene gjør sin solnedgangsbønn (maghrib) og spiser mat, ber nattbønn (isha) og taraweeh (hvis de vil). Så gjør vi nie, bønn om rett intensjon for fastingen den påfølgende dag. Så sover vi. Allerede kl. 03.50 er tiden inne for morgenbønn (fajr) og før den ropes inn må man ha rukket å spise "suhur" (tidligfrokost i ramadan). Før man ber må man også vaske seg til bønn (eller ta en storvask/ghusl hvis man har hatt sex).

Det er vanskelig å stappe i seg et lager av mat, så man må tenke klokt. Mange lager en slags grøt de spiser på natta, som inneholder mye melk og fett, noen bruker risgrøt med smør og sukker. Da får man i seg både karbohydrater og sukker til å holde systemet gående i mange timer. Vi prøver å unngå salte matvarer som gir tørste og tapper kroppen for væske. Etter å ha spist det man klarer å få i seg av grovt brød, kjøtt eller melk, må man drikke så mye som man klarer før bønneropet kaller inn. Et par glass melk eller vann er best. Og helst få i seg dadler, som har en langvarig glykose sammensetning som gjør at man kan overleve ganske lenge bare på å spise dadler. Det er tradisjon å spise 3 eller 7 dadler til frokost og til fatsebrytingen (iftar), sammen med et glass melk.

Når Ramadan er i gang, pleier de fleste å spise et lett måltid ved iftar, gjerne en suppe, og drikke melk og spise dadler. Da vil man få litt vondt i magen hvis man ikke tar det forsiktig. Kroppen har ikke jobbet på mange timer og magesekk og tarmer må få forsiktig vekking. Etter maghrib bønn, spiser man kraftigere mat, gjerne kjøtt eller fisk, poteter og grønnsaker. Så kommer ishabønn og taraweeh bønn. Da må man sove. Når Ramadan inntrer på vinterhalvåret (det forsyver seg gjennom året fordi månekalenderen ikke er lik solkalenderen), vil man ha mange flere timers pause mellom faste etappene og mulighet for å stå opp og spise enda en runde med mat før frokosten, mens nå er det knappe 6 timer til å spise, be og sove på. Slik er Ramadan i år veldig hard. Noen har fastedager på rundt 18 timer. Men vi må huske på at fasten er for de sterke og friske. De som ikke kan faste, kan mate en fattig og få samme belønning. Den som er syk skal heller ikke faste og kan ta igjen fastedagene når han blir frisk. Lider man av en kronisk sykdom kan man gi mat til en fattig hver dag, eller betale samme prisen, i Norge estimert til kr. 50,- pr dag. Dvs 50,- x 30 dager = kr 1.500,- for hele Ramadan. Jeg vil i år sende min kan-ikke-faste-pga-sykdom-betaling til Pakistan. Det er helt forferdelig å se hvordan de flomrammede lider, og de trenger hjelp fort.

Islamic Relief Norge kan ta i mot gaver på konto  0539.28.77152.



Ingen kommentarer: