mandag 23. august 2010

9. Ramadan

Gleden med den hellige måned, er at man holder øyne og øre åpne for mirakler. :D
Ikke nok med at Koranen ble åpenbart på denne tiden for 1431 år siden, men det kommer små velsignelser fra Gud i hverdagen også.

Jeg har blitt kjent med noen muslimske jenter over det sosiale nettverket "facebook", og en av disse kom å besøkte meg. Jeg ble så utrolig glad og positivt overrasket over hvilken kjemi vi hadde fra første stund, og hvilken varme og nestekjærlighet hun møtte meg med. Jeg har mine utfordringer med sykdom og jeg bor alene med mitt barn, det gjør derfor godt å møte noen som gjør "søsterskap" til mer enn ord.

Vi hadde et veldig likt ståted i islam, og med samme "norske" øyne mente at vi må bruke religionen i oss som mennesker, for å være gode og skape et godt samfunn. Jeg ble utrolig lykkelig og rørt over dette spesielle møtet.

Samme dag fikk jeg hjelp til å transportere noen møbler til den nye leiligheten som en bror i Bergen ville gi bort gratis. Noen uker før jeg flyttet ga jeg selv bort mange eiendeler gratis, fordi jeg tror på å gi ting videre og å hjelpe hverandre. Jeg ante ikke at dette skulle "betale seg" så raskt, men en mirakuløs gave gitt meg rett i hånda.

Som muslim har vi en plikt til å stille opp for hverandre og for våre medmennesker, og jeg vil si at den plikten er en rettighet og en glede, som beriker livet. Både for den som gir og den som får.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ramadan karim


Jeg søker om ei god bok som beskrive alt på norsk om islam .

Kan du gi navn om boken hvis det er mulig ?

Mvh

Valgerd sa...

Ramadan Kareem!
:D)
Jeg anbefaler følgende bøker;

Mohammed Bouras; "Islam i Norge"
Kari Vogt: "Islam på norsk" og "Islam",
Jan Opsahl: "Islam, lydighetens vei"
Jan Hjärpe: "99 spørsmål om islam"

det finnes også bedre bøker på engelsk, hvis du vil lese mer :D)

Anonym sa...

tusen takk søster

Egentlig æ vil gi ei bok til en venn som er ikke muslem .

koss bok anbefaler du meg å velge ?

Anonym sa...

Jazakom allah khayr

Også hvis det er mulig, kan jeg spørre deg om hvordan du har blit muslim?

Er livet bedre etter at du har blitt muslim?

sorry,, det er ingen problem hvis du ikke vil svare på.

mvh
islam4ever

Valgerd sa...

salaam Anonym;
Jeg ville gitt bort Koranen på engelsk; pocketutgaven fra Penguin oversatt av Dawood. Den er billig og skrevet i et vakkert språk. Da taler Gud direkte til leseren selv. Ellers er Mohammed Bouras' bok "Islam i Norge" en kjempefin innføringsbok som forklarer på en myk og vakker måte. Kan på det sterkeste anbefales!

salaam Anonym2:
Hvordan jeg ble muslim? Det gjøres gjennom en opplæringsprosess og å konvertere ved å lese Shahada (trosbekjennelsen). Hvis du mener hvorfor jeg ble muslim? Så er det mange grunner til det. Jeg var kristen før og har alltid trodd på Gud. Jeg hadde mange muslimske venner og jeg lærte om islam. Jeg syns Islam gir meg "bredbånd" til Gud, og det gir et nært og sterk forhold til Skaperen, fremfor å gå gjennom Jesus eller prester for å bli godtatt. Da jeg leste Koranen og ble overbevist, fordi islam er logisk. Det finnes ingen feil. Alle spørsmål har et svar og alt henger sammen i en perfekt enhet.
Ja, livet har blitt mye bedre etter jeg ble muslim, Masha Allah og Alhamdulilah. Nå har jeg ro og føler meg trygg i min overbevisning og jeg er ikke lenger redd for å dø, eller for å føle at jeg har levd dette livet uten betydning. For nå vet jeg at det jeg har gjort, var det rette. Insha Allah blir jeg tilgitt mine feil og mangler og får leve det evige liv i Paradiset. Gud er GOD, Allahu Akhbar.

Anonym sa...

Jazakom allah khayr

tusen takk at du svarte på alle spørsmålene og for bøker

og hvis jeg lurer på noe, skal jeg spørre deg inshallah søster ?

mvh
islam4ever