onsdag 16. mars 2011

En ballong til Allah

Her kan du se den nydelig filmen på Nrks nett-tv én måned fremover.

Den norsk-tyrkiske filmskaperen Nefise Özkal Lorentzen har laget denne varme og sterke filmen om kvinners rolle i "islam", slik den tolkes i dag i forskjellige land og av ulike teologer.
Spesielt sterkt var det å se intervjuet med Sheikh Mahmoud Mekki, for i mine første år som muslim var det slike lærde jeg gikk i lære hos. Trolig unødvendig å fortelle at denne opplæringen gjorde at min islamske "smaragd" også bleknet og ble svak.

Den nydelige, feministen Nawal El-Sadawi gir et spesielt godt råd;
"Si det som det er. Vis deg med alt du har inni deg. Fortell om din frykt og vis meg dine tårer."
Da jeg forsto at kvinnekampen de snakket om, er helt lik min egen, var det en sterk åpenbaring. Mine snart 5 år i islam har allerede gitt meg en eldgammel kulturarv å ta tak i, som ble min egen - fordi jeg elsker smaragden, Guds skjønnhet, kjærlighet og nåde. Den kan ingen mennesker ta i fra oss når vi bevarer den i våre hjerter og lever etter det vi tror på.
Vi skulle også hatt flere lærde som Gamal Al-Banna, som er en egyptisk, feminist imam med sunne islamtolkninger. Verden vil ha flere som dere, kom ut og frem!

Her kan du lese en anmeldelse av filmen i Utrop.no.

Takk Nefise!

Foto: BT.no

3 kommentarer:

geeljire09 sa...

Meget bra dokumentar!

geeljire09 sa...

Glemte å tilføye at. Gamal Al Banna og Nawaal El Saadawi representerer den sunne fornuften i kampen mot religiøs fanatisme.

Valgerd sa...

Helt enig geeljire09