lørdag 2. april 2011

Ekstremisme avler ekstremisme

Det er trist å lese dagens nyheter om drap på norske militære styrker i Afghanistan som et resultat av hevnaksjoner mot noe kristenekstremister i USA har utført, nemlig å brenne en engelsk oversettelse av Koranen. Hat avler hat, vold avler vold og ekstremisme fører bare elendighet med seg.

Det finnes ikke noe rett eller feil i denne sammenhengen, det handler om situasjoner, mennesker, tro og resultatet av dette.

Det er selvfølgelig uklokt og blasmefisk å brenne en bok som for 1,5 milliarder mennesker er hellig, som det er å storme FNs hovedkvarter i Mazar-e Sharif. Selv om Koranbrenningen ikke direkte tar liv, men i realiteten bare er papir og trykksverte som forsvinner, er handlingen symbolsk og et direkte angrep på svært mange mennesker. Det er en krigshandling som ikke kan tolkes på noen annen måte, selv om det ikke er en stat som står bak en invasjon av en annen stat.

Personlig blir jeg verken rasende eller hevnlysten når jeg ser slike tåpelige aksjoner, men syns synd på de menneskene som er så plaget av hat og fordømmelse at de lider under sine primitive følelsers negative makt.

Ingen kan skade Koranen, som er Guds ord. Koranen i seg selv er kun i muntlig form, og den bevares gjennom resitering og hukommelsen til de troende. Koranen som er nedtegnet skal behandles med respekt og verdighet, men den er ikke gudommelig. Den er i den grad noe er hellig for oss muslim, ansett som hellig, men den er ikke magisk i form av en egen kraft gjennom papir og trykksverte. Den er hellig gjennom sitt gudommelige verk når den leses, høres, resiteres og viktigst av alt - praktiseres i handling. På den måten er det ikke oversettelsesbrennerne som skader Koranen mest, men de som ikke evner å forvalte Koranen, og dermed Guds ord, på den måten de fortjener.

Selv om afghanske muslimer er radikale i sin tro og gjør mye for å følge "Guds vilje", er det ikke til å stikke under teppet at de også fører en ekstremistisk krig mot egen sivilbefolkning og globalt mot vestens imperialisme og økonomiske overmakt. Taliban har ikke noe godt med seg. Selv om befolkning i perioder har lovprist Taliban for å innføre en samfunnsstruktur som medfører mindre vold og mer mat, har det også vist seg at de ikke ønsker det beste for befolkningen, men egen makt og herredømme over geografisk strategiske områder. Når Taliban ble bekjempet, ble situasjonen paradoksalt enda værre, siden alternativet var en lovløs og umoralsk bestikkerkultur som ikke var basert på annet enn personlige økonomiske interessert fra de som engasjerte seg i liberaliseringen av landet. Man kan ikke liberalisere et land som mangler det mest grunnleggende av mat, trygghet og menneskerettigheter, de erfaringene har Taliban vunnet tilbake makt på. Av pest eller kolera, har Taliban tilbydt beskyttelse.

Det gjør meg trist å lese at ordet islam blir brukt i slike nyhetsoppslag, og at vår hellige bok Koranen skal være offer for både hataksjoner og resultere i hevnaksjoner som ender opp i massedrap.
Min drøm er at muslimene skal få mulighet til å leve i fred og frihet med sine grunnleggende behov dekket, slik at de kan liberaliseres i sinnet og forholde seg mindre primitivt til slike provokasjoner.
Måtte den tid komme snart, in sha Allah.

Ekte islam er og skal være fred. Det må vi ikke bare si, men jobbe for også. Det gjorde Siri Skares og de andre menneskene som deltar i de internasjonale fredsbevarende styrkene til FN. Husk det neste gang du tenker at de ikke hadde noe der å gjøre. De jobber for andre menneskers frihet og rettighet til et verdig liv, et mer stabilt  og rettferdig verdenssamfunn, og en verden som bryr seg og gjør noe.


Mine kondolanser går til Siri Skares og de andre falnes nærmeste.



5 kommentarer:

Julia sa...

Kanskje det beste jeg hittil har sett skrevet om denne saken Valgerd.

Er bare uenig i en ting. Du skriver:
"Koranbrenningen ikke direkte tar liv, men i realiteten bare er papir og trykksverte som forsvinner, er handlingen symbolsk og et direkte angrep på svært mange mennesker. Det er en krigshandling som ikke kan tolkes på noen annen måte, selv om det ikke er en stat som står bak en invasjon av en annen stat."

Vi liker ikke folk som brenner bøker og ihvertfall ikke bøker som betyr så mye for så mange. Men en krigshandling som ikke kan tolkes på noen annen måte? Jeg håper din bruk av begrepet krig da er ganske så vid.

Valgerd sa...

Ja, i vid forstand "krig", det var det jeg mente.
Takk for at du leser bloggen og kommenterer!

Julia sa...

Bloggen din er kjempebra og fortjener mange lesere.

Anonym sa...

Jeg er så enig med deg, og blir så glad når jeg leser at du har så stor forståelse og ''ro'' over deg, kanskje kan man si at du er ''trygg'' i din tro.

Jeg har lest mange innlegg, av muslimer og ikke-muslimer, som er fulle av hat, hevnønsker og som gjerne tar alle under en kam.

Selv er jeg i en prosess ( ganske tidlig) der jeg ønsker å bli muslim, prøver bare å finne styrke og nok lærdom til å ta det steget, da jeg bor i en svært liten by og ikke har noen som kan hjelpe meg på veien.

Slik jeg har møtt islam, ser jeg en elskverdig, respektfull og flott religion, men blir veldig trist når jeg leser/hører muslimer som er så fulle av hat og sinne,for det er så absolutt ikke det _jeg_ forbinner med Guds budskap til oss, menneskene.

Takk for at du deler, du har vært til stor hjelp for min utvikling nærmere konversjon. Inshallah, en dag kan jeg kalle meg for muslim.

Anonym sa...

Islam betyr underkastelse, har jeg lest andre plasser. Dessverre er det mange muslimer rundtomkring som ikke godtar at man har ytringsfrihet og som heller vil tvinge annerledes tenkende innunder den muslimske trosartikkelen. De er nok i flertall, ihvertfall i slike selvproklamerte muslimske land som pakistan og afghanistan. I disse landene er det ikke tillatt å sette spørsmålstegn ved Muhammeds status. I disse landene står islam særdeles sterkt og det er muslimers vilje vi ser komme til uttrykk.

Du som sier islam er fred; hvordan forklarer du alle stedene i koranen hvor det står at muslimer ikke skal ha venner blant ikke-muslimer (bokens folk og andre) for de er ikke til å stole på? Dette gjentas flere steder i koranen og burde være lett for deg forklare, da det umulig kan være første gang noen har stilt deg spørsmålet.