søndag 3. april 2011

Lær å be!

Det er mange som skriver mail til meg og forteller om sine opplevelser med islam, tusen takk det setter jeg veldig stor pris på! Det er ikke alltid jeg kan svare utfyllende nok eller være flink til å følge opp over tid, da jeg har en del jern i ilden, men jeg prøver å svare alle. Jeg anbefaler også at du tar kontakt med IRN og nettstedet islam.no som var en viktig hjelp for meg som ny muslim. Forhåpentligvis får jeg snart skrevet ferdig boken jeg jobber med, som er en veiledning for norske muslimer.

Det mange nye konveritter ber om hjelp til, er å lære å be. Salah (rituell bønn) er pliktig for alle muslimer 5 ganger om dagen. Og jeg vil gjerne hjelpe deg å lære å be.

I dag kommer en oversikt over hva du trenger for å be (gjøre salah).

Du må være muslim (ha sagt trosbekjennelsen, helst med et vitne).
Du må ha gjort ghusl (den store renselsen). Hvis du ikke kan gjøre ghusl, kan jeg legge opp en video om hvordan vi gjør dette.
Du bør helst vite retningen til Kaba (den sorte boksen) i Mekka. Hvis du ikke er sikker, kan du bruke kompass eller spørre en muslimsk nabo. Har du ingen mulighet til å finne den helt korrekte retningen, kan du be sør-øst. Skulle du be feil retning, men du gjorde ditt beste for å finne den riktige retningen er det ingen feil på din bønn.
Du må gjøre wodho (den lille renselen) før du ber, om du ikke har en gyldig fra forrige bønn. Det betyr at du ikke skal ha brutt den ved å ha vært på toalettet, blødd eller hatt sex siden forrige gang du gjorde wodho. Noen sier at man ikke skal prompe heller, men noen sier at en liten snik-fis ikke teller som å bryte wodho. For sikkerhets skyld kan du bare gjøre en ny wodho, så er du sikker. Hvis du ikke kan gjøre wodho kan jeg legge opp en video av dette.
Så må du ha på deg bønneklær. De skal være dekkende over hele kroppen og hodet. Menn kan be i bukse og genser uten lue, mens kvinner må be med hele drakta. Det er tradisjon at menn også ber i tildekkede klær, men her er ikke føringen like streng som for kvinners "hijab" som av de fleste anses som pliktig. Spesielt i bønn og besøk i moskeen, og for de fleste også når de ferdes utendørs.
Mange ber på et bønneteppe, men det holder at du ber på noe rent. Det kan være et rent teppe, rent gulv eller en jakke. Er du ute kan du også be rett på jorda eller gresset, men det er fint å ha noe med seg så du ikke trenger å bli skitten når du bøyer deg ned.
Så er det bønnetidene, de følger solens gang; Fajr (før soloppgang), duhr (formiddagsbønn), asr (ettermiddagsbønn), maghrib (solnedgangsbønn) og isha (kveldsbønn). Dette er de pliktige (som det er syndig å ikke utføre), men du kan også gjøre noen ekstra om du ønsker mer ajr (belønning fra Gud).

Athan er bønneropet som kaller inn til bønn. Da roper moethin (bønneroperen) eller en kassettspiller: Allahu akhbar (Gud er det største) Allahu akhbar x 2, æsj hædo ella ilaha ill Allah (jeg bevitner at det ikke finnes andre guder enn Allah) x 2, æsj hædo enna Muhammedan rasool Allah (jeg bevitner at Muhammed var Guds sendebud) x 2, heya el as-salaah (skynd deg til bønn) x 2, heya el al-falaah (skynd deg til suksess) x 2, Allahu akhbar x 2, la ilaha ill Allah (det finnes ingen annen gud enn Allah).



Hvis du ber alene hjemme kan vi herme etter bønneklokka når den roper athan (det er sunnah/tradisjon), ellers bruker vi ikke athan hjemme i det private. I muslimske land høres athan ute overalt fra moskeene.

Rett før vi ber pleier vi å si iqama (2. rop til bønn). Det er ingen plikt å rope iqama, men tradisjon. Dette er et slags før-bønn rop;
Allahu akhbar x 4, æsh hado ella ilaha ill Allah x 2, æsj hædo enna Muhammedan rasool Allah x 2, heya al as-salaah x 2, heya el al-falaah x 2, qadeqamatihs salah x 2, Allahu akhbar x 2, la ilaha ill Allah x 2.



Nå sier du inni deg; jeg har som intensjon å be "den" bønnen. F.eks Nå skal jeg be salah al-duhr.

Så begynner vi å be!

Ingen kommentarer: