onsdag 25. mai 2011

Morgenbønn klokka 04.17


Vi muslimer er pålagt å be fem ganger om dagen, og bønnetidene følger solens gang. Tidene utregnes derfor etter når sola står opp og når den går ned. I dag er bønnetidene som følger;

Salat al-Fajr (før soloppgang) kl. 04.17
Salat al-Duhr kl. 13.20
Salat al-Asr kl. 17.45
Salat al-Maghrib kl. 22.13
Salat al-Isha kl. 23.43

Bønnene skal utføres på tiden, men er man forhindret med noe særs viktig må man be dem så snart det lar seg gjøre. Jeg må innrømme at jeg syns det er vanskelig å være våken til midnatt for så å stå opp igjen bare få timer senere, for så å legge seg igjen og sove en time eller to for deretter å stå opp til vanlig tid for skole og jobb. Jeg har pga min helsesituasjon og hvor viktig søvn er for min allmenntilstand, valgt å be morgenbønn når jeg står opp og nattbønn før jeg legger meg. En god venn og islamsk veileder ga meg tips om at dette var bedre for min situasjon, og jeg har gledelig fulgt rådet. Det er ikke det at jeg prøver å lure meg unna mine muslimske plikter, men når disse påvirker meg i negativ grad må det være rom for nåde og unntak fra reglene.

Det jeg ofte stusser over er at dette er litt tabu å prate om. Jeg vet at det er mange som ber når de våkner, men de liker ikke å snakke høyt om det. Og hvis det snakkes om Salat al-Fajr blir det bare nevnt hvor fantastisk det er å utføre denne bønnen, hvor deilig det er å sitte og gjøre dikhr (minnes Gud ved å nevne Hans navn) etter man har bedt, og vente på soloppgangen. Dette er helt klart utrolig vakkert, og jeg gjør også dette om høsten og vinteren når bønnetidene er litt mer humane.

I det hele tatt merker jeg at det er tabu å snakke om salat (pliktig bønn). Det er en privatsak. Men det er noe vi gjør stort sett alle sammen. Noen "maser" på hverandre som i påminnelse "har du bedt salat al-duhr?" "skal vi be sammen?", mens andre nevner ikke et ord. Det har også slått meg at det antageligvis er flere som ikke ber, eller ikke ber på tiden enn det man tør å si høyt. 

Hva er dine tanker rundt dette?

Og bare så det er sagt, nå har jeg spist frokost og salat al-fajr står for tur.. Måtte Allah swt tilgi mine tilkortkommenheter, insha Allah.

4 kommentarer:

Al-Ma`arri sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Ragnhild sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Ragnhild sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...

Glad for innlegget ditt om dette. Jeg gjør det på samme måte. Hilsen norsk konvertitt.