fredag 3. juni 2011

Del 6 Godhet

Siden Gud er god, ønsker Han også godhet for alle sine skapninger. Hva som er "godt" kan være vanskelig å definere, men noen retningslinjer har vi fått gjennom Koranen og profetenes veiledninger.

En muslim må alltid søke å gjøre godhet om han/hun er sannferdig og har et hjerte av noor/lys (åndelighet).
Allah swt har minst 99 navn som er egenskaper av Hans natur. Disse navnene må vi bli kjent med for å bli bedre kjent med Allah swt og prøve å strekke oss etter Hans perfeksjon. Noen av disse kan vi selvfølgelig ikke nærme oss, som skaperkraft, den som gir liv, tar liv osv mens andre kan vi la oss motivere av.

Her kan du se Allahs 99 navn og lære hva de betyr både på arabisk og på engelsk.



Andre områder muslimer må bestrebe godhet i er bl.a.;


  • Renslighet; vi skal vaske oss før bønn på en spesiell måte og må dusje for en renselse ved behov. Muslimer skal ha rene klær, spise ren mat (halal) og unngå skitt i huset like mye som bakterier under neglene. Renslighet er en forsikring for god helse og noe Gud ønsker for oss.
  • Rettferdighet; vi må alltid være rettferdige og ta ekstra vare på de svake, syke, eldre, fattige og foreldreløse. Det finnes mange fortellinger om hvordan vi kan være rettferdige i dagliglivet.
  • Nestekjærlighet; Vi må hjelpe de som trenger det og aldri være redd for å strekke ut en hånd. Også til ukjente. Ta vare på hverandre og være venner. Ønske for din bror som du ønsker for deg selv.
  • Kunnskap; Muslimer må søke å lære om islam og all annen kunnskap her i verden. Latskap er ikke til noens fordel. Vi har fått en hjerne for å bruke den.
  • Hjelpsomhet; Alt du bidrar med til andre gir Allah swt deg belønning i mangfold.
  • Skånsomhet; Vi må være milde, søke enkleste løsning og ikke skade noen eller naturen.
  • Tilgivelse; Gud kan tilgi synder, men mennesker vi sårer eller skader må vi be om tilgivelse direkte
  • Lojalitet; Vi må være lojale mot det vi tror på, familien og holde det vi lover.
  • Ærlighet; er et absolutt krav. Bare om du er truet på livet har du lov til å lyve (unntak).
  • Moderasjon; Muslimer skal vise at vi tenker på fellesskapet og hverandre, ikke være griske eller overdrive.
  • Mot; Allah swt liker modige troende og belønner de rikt. Den som ikke lar frykten og selvmedlidenheten stanse seg når han kan hjelpe andre har et sant troende hjerte.
  • Utholdenhet; Vi må ikke gi opp og være utålmodige, Allah har lovet belønning for den som gjør rett. Mange profeter fikk prøve smerte og plager i åresvis, men de viste oss tålmodighetens lønn.
  • Sannferdighet; Vi må tale rent, pent og sant. Baksnakking er en synd og forbudt. 
  • Toleranse; Det er en plikt for muslimer å vise toleranse for andre, selv om de gjør noe vi ikke liker. Det er en handling man ikke liker, men mennesket kan være din fremtidige venn eller neste konverterte muslim. 
  • Lydighet; det er viktig å følge Guds veiledning for at det skal gå godt, i tillegg må barn lyde sine foreldre, familien sine veiledere osv. Som f.eks å utføre den pliktige bønnen og de andre søylene. Det betyr ikke at man ikke har individuell frihet, men at vi må ha lov og orden for et godt fungerende samfunn. Islam er ikke bare å ha troen i hjertet, det er om du gidder å løfte på rompa når det er bønnetid og gjøre som Gud har instendig rådet deg til. Tro uten handling er død.


Når vi får et etisk dilemma hvor vi har problemer med å velge hvilken sak vi skal ta mest hensyn til, kan vi gå til profetens eksempel og sjekke hva han gjorde. Finner vi ikke svar der kan vi spørre en imam eller veileder som kan gi oss lignende situasjoner vi kan trekke paraleller fra. Den troende må aldri slutte å gjøre godt og sloss for det gode.

Allahu Akhbar! Gud er størst av alt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Vegard!
Så kjekt å se at du trives med Islam. Det er en fantastisk fin religion.
Jeg er muslim fra Tyrkia, og er oppvokst i Norge, blant norske venner men har alltid hatt en stor kjærlighet for Islam. Det gir meg en fin følelse, og hverdagene mine blir bedre når jeg ber og åpner mine hender til Allah. Jeg føler Allah nærmere meg når jeg ber til han, og leser bønner osv.

Jeg er imponert over deg, som har klart å sett det fine virkelige i islam, hvor fin og ren religion det egentlig er. At du ikke har blitt "påvirket" av andre, er også positivt. I og med at Islam er en religion som desverre blir sett på som en teroristisk religion. Men egentlig så er min fantastiske islam en super duper religion:) Vi har alt, vi har en stor respekt for vår religion, vi ber til Allah, vi leser Koranen, vi har bønnesmykke, vi har mye som vi kan gjøre for å bli nærmere Allah. Så mye vi gjør for Allah så mye vil han gi oss tilbake, det kan være noe vi ønsker oss i dette livet.

Jeg prøver å be 5 ganger om dagen, og leser Koranen nesten hver dag, jeg er praktiserende muslim selv om jeg ikke bruker hijab.
og hver gang jeg har ønsket noe fra Allah, så har han alltid gitt meg det. Jeg har hatt noen eksamener i jus, men desverre så bestod jeg ikke, men jeg mister aaaldri håpet av Allah, og INSALLAH så vil han gjøre meg lykkelig med at jeg består neste gang. INSALLAH :)
Jeg syns det er veldig bra at du har funnet den veien som passer deg. Jeg har stor repsepkt over alle religioner, men jeg syns Islam er litt annerledes, det er en religion som er mer krevende.Altså det må gjøres mye for å komme nærmere Allah, og når du først er nærmere han, så gir han deg mye fint i verden.:)
Jeg har veldig stor respekt over alle religioner, og tror på mye som er i kristendommen og jødedommen, siden mye av de hellige bøkene er lik som det som står i Koranen. Vi har samme Gud, gud er BARE en. Selv om mange fra kristendommen sier at Jødene og Kristne har samme Gud, men ikke vi muslimer. Islam har en annen Gud. Men da lurer jeg egentlig på en ting. i de tre store religionene så er det Adam og Eva som er de første menneskene, og som ble skapt av Gud. Dette står både i Jødedommen, Kristendommen og Islam. Og alle disse tre religionene tror på dette, men hvordan kan vi ha en annen Gud da, når Adam og Eva er skapt av EN Gud, og vi muslimer også er fra Adam og Eva. Så jeg skjønner ikke helt, hvordan kristne klarer å si at Islam har en annen Gud når vi alle stammer fra Adam og Eva som er skapt av EN Gud? Og Muhammed og Jesus er fra samme stamme/tre (dem er i slekt). Dette ble en liten oppramsing:))) Når jeg først begynte å skrive, så klarte jeg ikke å slutte:) Allah være med deg, og oppfylle alle dine ønsker i verden, InsALLAH:) Håper du kan be for meg og slik at jeg består mine eksamener neste gang, insALLAH:)Håper du svarer meg :))

Anonym sa...

Av Allahs 99 navn så sier jeg ya Mucib /Ya Moceeb MEST, nesten hele tiden.Det er fast:)
Jeg nevner Allah nesten hele tiden. Og leser bønner neste hele tiden.
Og jeg snakker mye med Allah:))))))Jeg kan ikke se han, men han kan se meg og høre meg:)
Guuuuud så fantastisk religion vi har. Jeg har grene flere ganger over for fantastisk islam er. Jeg begynner å grine fordi jeg er glad over at jeg tilhører en sååå fantastisk religion, og jeg vet at Allah er her og hører meg:)
Og han kan gi oss det vi ønsker, så lenge vi ønsker det fra han, og ikke miste håpet.

Valgerd sa...

asalamu aleikum Anonym fra Tyrkia,

Først, Valgerd er et jentenavn, ikke Vegard som er et guttenavn.

Jeg vil gjerne gjøre duah for deg, og måtte Allah swt hjelpe deg på veien videre med studier og karriære in sha Allah kheir. Husk at Han sender det vi trenger og ikke nødvendigvis det vi vil ha, men det er alltid en større plan bak det hele :)

Takk for at du leser og kommenterer bloggen!

wa salaam,

Anonym sa...

Oii, beklager! Jeg fikk vite om bloggen din via en venninne, og hun sa at det var en gutt og navnet var Vegard:)
Beklager igjen!
Så du er en jente som har konvertert, bruker du hijab?:)

Valgerd sa...

Det går helt fint "Anonym". Valgerd er ikke et spesielt vanlig navn :)

Hvis du leser innlegget mitt "nye og gamle tanker om hijab" så får du vite mer om mitt forhold til hijaben.
Jazakallah,