søndag 3. juli 2011

Det er sommer

Det føles som en ny verden for meg. Etter fem somre innpakket i lange tøystykker er jeg nå norsk kledd, og  jeg nyter sommeren som jeg aldri har gjort før. Nå vet jeg hva jeg mistet de årene jeg valgte full muslimsk tildekning, og jeg vet også hva jeg trenger. Jeg trenger sol på huden, luft, lys og normalitet. Jeg er like mye muslim som før, kanskje enda mer muslim? Jeg har valgt å gå bort fra bokstavtro tolkninger og følge en mer moderne, progressiv vei. For å gjøre det enklere for meg selv, og slippe å ofre så mye? Nei, fordi jeg som muslim først og fremst ønsker å følge Guds vilje og intensjon. Dessverre tror jeg mange fundamentalister har latt seg blindt lede på ville veier av maktmennesker og kulturelle tradisjoner, fremfor å stå for det Allah swt forteller oss i Koranen, gjennom hadith, profetene og sitt skaperverk. Det finnes ikke annet enn tegn på toleranse, rettferdighet, godhet, kjærlighet, nåde og klokskap i Allahs fotspor.

Det som har skurret i mine ører fra dag én er påbud og forbud som ikke resonnerer med kjærlighetsforståelsen jeg har av mitt Gudebilde. Jeg er ingen profet og jeg har ikke full kunnskap. Jeg har dog et hjerte som søker Allah swt i ett og alt. Et hjerte som ydmykt ber om Hans veiledning og rettferdighet. Et hjerte som har en sterk intuisjon og som daglig bøyer seg i ydmykhet og underkastelse. Man kan ikke både underkaste seg Gud og hate samtidig. Det må muslimene snart forstå.

Da jeg som nyforelsket i islam fortomlet meg inn en moske og plutselig konverterte, var jeg svak for sterke krefters påvirkning. Det var ingen som viste meg rommet for individualisme og fri tenkning innenfor islam. Det var et forbudt rom. Men jeg trenger det rommet. Jeg er norsk. Jeg er en sterk, norsk, fritenkende kvinne med et markant behov for individualisme og selvrespekt. Rommet laget jeg selv. Etter mye arbeid og perioder av smertefull ensomhet fant jeg også andre i dette rommet. Nå har jeg en kjerne av gode muslimer rundt meg som ser, forstår, søker og jobber for det samme som meg. Nemlig å være gode mennesker, gjøre gode handlinger, bringe kjærlighet og fred på vår vei, å opphøye og dyrke Gud og hans profeter i alt og ett.  Å fordømme andre og deres manglende likhet med vår vei, det får andre ta seg av. Etter min mening har intoleranse og fordømmelse ingenting å gjøre i et troende menneskes hjerte, hode eller liv.

Jeg er nok en gang på min helt egen spesielle vei. Jeg må balansere med indre visdom, intuisjon, kjælighet, rettferdighet og hjertet som veiledere, og lytte til Guds veivisning. For den kommer alltid.
Og jeg våger fordi jeg elsker.


Foto: Hans Heupink

6 kommentarer:

~SerendipityCat~ sa...

Heier på deg! :-)

Gaute sa...

Jeg deler ikke din tro på Islam, men er imponert over din styrke og vilje til å gå din egen vei. Tolke religioen på din måte, og dermed på en måte finne din egen religion, din egen tro og dine egne verdier.

Alle religiøse skrifter, det være seg kristne, islamske, buddistiske, osv, er skrevet av mennesker av kjøtt og blod, akkurat som deg og meg. Disse skriftene bør og skal derfor være åpne for individuell tolkning.

Religiøse plikter, påbud og forbud er menneskeskapt for å få makt og kontroll over andre. Tro, håp og neste-kjærlighet er det eneste ekte og gode som kan komme ut av religion.

Stå på, finn din vei!

Julia sa...

Glad for å høre at du har kastet av deg tildekkingen som religionen skal prakke på kvinner.

Jeg finner ellers din tilnærming til religion både ydmyk og vakker. Samtidig er det du sier om det som skjedde med deg rett etter at du konverterte veldig likt det jeg har hørt fra et par andre kvinner....og det er skremmende igjen.

Anonym sa...

Men hvorfor har den Islamske Gud laget regler for klesdrakt,hvis det ikke er meningen at man skal følge dem? De fleste lærde har vel kommet frem til at en muslimsk kvinne skal kle seg slik at man ikke kan se formen på hennes kropp pluss at de er enige om at håret bør skjules. Dette er jo menn og kvinner som har studert Koranen og Hadith på arabisk,ofte i flere tiår. Hvordan bortforklarer du disse versene? Hilsen en vennlig men nysgjerrig nordkvinne :-)

Valgerd sa...

salaam anonym nordkvinne,

jeg bortforklarer ingenting, men jeg har evnen til å se intensjon i perspektiv. det er helt unaturlig og uislamsk å adlyde blindt.

Anonym sa...

Takk for at du svarte :-).

Slik jeg leser svaret ditt(gi beskjed hvis jeg tar feil)er intensjonen bak disse klesreglene at menn OG kvinner ikke skal ha sex før ekteskap og at de skal se hverandre som mennesker IKKE som kropper,for mye former og naken hud kan føre til mer synd. MEN dagens verden viser at i de land hvor kvinner er tilslørt finnes det MER seksuell trakassering mot kvinner,enn i de land hvor denne påkledningen ikke er påkrevd,altså vil kravet om å dekke seg fullstendig virke mot Guds hensikt ikke med? Var det noe slikt du mente? Jeg tenker også at det er ikke det smarteste å gå fullstendig tildekket året rundt i Norge. For utdannede mennesker,altså den yngre generasjon,kan det gå helt fint,for de har lært om kroppens behov for D-vitamin,men for den eldre generasjon feks pakistanere,kan det rett og slett føre til sykdom,og det kan jo heller ikke være Guds intensjon.