tirsdag 27. september 2011

Er det på grunn av sorgen?

Jeg får alltid mange spørsmål om muslimer og islam, og det setter jeg stor pris på. Selvfølgelig er jeg ingen ælim (lærd), men jeg har etter snart 5 år en god innsikt i den muslimske verden, og har lest metervis av hyller med islamske bøker.

Hver gang jeg har noen på besøk som ikke ferdes på Grønland til daglig blir de ofte hengende ut av vinduene mine og glo på forbipasserende. Intet unntak denne helgen, og etter lengre tids fascinerende gloing på de hijabkledde damene utenfor kom spørsmålet "Hvorfor kler de seg nesten bare i sort? Er det på grunn av sorgen?"

Jeg måtte trekke litt på smilebåndet og spurte "Hvilken sorg?"

"Ja, altså.. Er de enker? Sørger de over tilstanden i hjemlandet? Eller noe annet trist?"

Nei, de sørger ikke. Sort er en "farge" som er helt vanlig, dagligdags og anses som korrekt, anstendig og dekkende nøytral for kvinner i Midt-Østen, den arabiske halvøy og deler av Asia. Formålet med hijab er å tiltrekke seg minst mulig oppmerksomhet generelt, og på sin kvinnelige skjønnhet og form spesielt. Sort anses derfor for en ikke-forlokkende farge, og i land som UAE, Saudi Arabia, Irak og Iran brukes det i hovedsak sorte heltdekkende kroppsplagg for religiøse kvinner.

Somalske kvinner har også en afrikansk arv der farger spiller en kulturell rolle, og det samme gjelder Pakistan (indisk historisk). Kurdiske kvinner har også en mer fargesterk klestradisjon.

Religiøst sett anses den sorte, dekkende hijaben (inkluderer både hodeplagg og kroppstildekning) som mest "korrekt". Moderate muslimer oppfordrer dog til å være "pen i tøyet", slik profeten fortalte at "Allah swt elsker det vakre".

Foto: Flickr.com

1 kommentar:

julia sa...

Sorte klær må være ganske så ubehagelige for kvinner i midt-østen. Sorte klær 'suger' til seg varme imens lyse klær reflekterer bort mer av varmen.