lørdag 24. september 2011

Ja, jeg er fortsatt muslim!

Etter at jeg tok av meg hijaben og begynte å leve et mer normalt "norsk" liv, har jeg ofte fått spørsmål om jeg har avkonvertert. Nei, men jeg har retrointegrert meg selv tilbake til det norske samfunnet, fordi Norge er mitt hjemland, mitt fedreland og fordi jeg er norsk. Det er på den måten jeg best kan trives og blomstre som menneske, muslim og kvinne.

Jeg har skrevet litt tidligere om hva hijaberfaringen gjorde med meg, men ikke så mye klær som hva de ortodokse reglene gjorde med mitt sinn og min sjel.

En rask oppsummering er at jeg fortsatt er muslim. Feminist, fri, moderat, åndelig, liberal og norsk muslim.

Hva betyr dette?
For meg betyr det at jeg må se meningen bak islams regler, forstå hva Gud har ment, og ikke minst holde kontakt med reformerte feminister innen akademia som tør å utfordre fordoms, patriarkalsk snever tolkning. Jeg har ingen problemer med å gi meg hen til en overbevisning eller ideologi, som er god. Men hva folk velger å kalle sin overbevisning er mindre interessant, enn at de faktisk kjemper for det gode i verden. Det holder ikke å kalle seg muslim, men man må faktisk leve opp til tittelen også!
Integritet, fred, ærlighet, redelighet, sannferdighet, nestekjærlighet, lojalitet, barmhjertighet, uselviskhet, ydmykhet, vennlighet, hjelpsomhet, kjærlighet til Gud og profetene, til sin neste og til verden. Det er det islam handler om.


3 kommentarer:

halvorni sa...

Så kan man selvsagt spørre seg, om man stryker "til Gud og profetene" fra listen over dyder, hvilke er det en humanist, kristen eller buddhist ikke ville bekjenne seg til?

Valgerd sa...

Det er nok veldig likt, men med noen få grunnleggende forskjeller. Buddhistene som ikke har noen Gud f.eks, de kristne som forankrer sin tro i Jesus' frelse og humanistene som tror på det gode i mennesket. Men alle livssyn kan brukes til noe godt, med rett vinkling. Også islam :)

Nadiyya sa...

Hei Valgerd! Der fant jeg den fine bloggen din. Takk for at du blogger, og for at du deler..! Håper vi treffes en gang. Skal følge med deg. Mvh Gunn Marit Nisja.