torsdag 13. oktober 2011

Boka "Muhammed, slik samtiden så ham"

Halvor Tjønn, cand. philol. og journalist i Aftenposten, har skrevet en grundig og utfordrende bok om profeten Muhammed saaws. Han omtaler profeten som en religionsstifter, og tar for seg en omfattende gjennomgang og kritisk retorikk rundt bruk av religiøst vernede kilder gjennom tidene. Boka forteller om profetens liv og historiske hendelser, på en måte jeg finner saklig og nøytral. Den som sitter inne med såre religiøse følelser kan kanskje oppfatte noe av språkbruken som provoserende eller spottende, siden muslimer generelt har vært skånet for en mer naturvitenskapelig og historiekritisk vurdering av sin helligdom.

Som norsk muslim ser jeg ingen grunn til å reagere slik på verket. Jeg syns Tjønn har gjort en stor og grundig jobb med å drive allmenn folkeopplysning på et ikke-religiøst grunnlag. Historikerne har sagt at det er pirk av feil her og der, det er ikke jeg den rette til å bedømme. Personlig syns jeg han tar for seg de mest kjente verkene og omtalene av profeten, og forklarer deres ståsted. Religiøse lærde sier den er mangelfull og subjektiv. Andre at den er selektiv og er noget filologisk problematisk. Jeg likte denne anmeldelsen.

Det er uansett en bok jeg anbefaler deg å lese grundig, enten du er muslim eller ikke-muslim og ønsker et mer nøytralt historisk innblikk i hvordan islam startet, og hvordan vi kan forstå muslimenes forhold til profeten i dag. Ikke minst islamismens vekst i nyere tid. Hatten av for Halvor Tjønn, selv om boka både utfordrer og tidvis provoserer mitt troende hjerte, ville jeg ikke vært foruten lesererfaringen.

Som kunnskapssøkende, åpen troende, kan jeg ikke begrense min tankegang til å bare lese det jeg er 100% enig i. Denne boka har man godt av å lese, enten man er enig, uenig eller ser på det som lite litterært utfordrende. Den vil garantert gi deg noen nye tanker. Og hva er vel viktigere enn det?

Er man en trygg troende lar man seg ikke provosere eller vippe av pinnen av at andre mener eller uttrykker seg annerledes. Tvert i mot, det gir en mer solid forankring i egen tro når man bevisst og selvstendig har plantet røttene i det verdisynet man til enhver tid bekjenner seg.

Dagbladet sier ..."Behovet for boka er hevet over en hver tvil".

Dagsavisen sier... "Hvis Muhammed virkelig var sånn, er det utrolig at det finnes 1,3 milliarder tror på han".

Morgenbladet sier... "Profetens liv sjokkerer ikke".


Du får kjøpt boka hos f.eks bokkilden.no

5 kommentarer:

Julia sa...

Det ER sjokkerende at så mange mennesker anser hans liv som et perfekt eksempel.

Anonym sa...

Når den boken kom ut var jeg fast bestemt på å lese den,men ombestemte meg da jeg leste at de lærde som omtales er lite ansett fra muslimsk hold. Stemmer dette? Hvis ikke,så løper jeg på biblioteket i morgen :-)

Valgerd sa...

Jeg kan ikke svare for andre muslimer enn meg selv. Jeg vil anbefale å lese boka. Takk for at dere legger igjen kommentarer!

Naeem sa...

Allerede i første kappitel hevder forfatteren zamzam brønnen ble gravd ut av profetene bestefar, noe som ikke stemmer overens med koranens lære. Kan ikke forstå at tidlige muslimske lærde genuint mente det.

Boken bygger mye på ibn ishaq, som anses som upålitelig av muslimske lærde.

Har gått i gang med å lese den, men mye vitenskapelig er det ikke.

Trollmora sa...

Jeg skal lese boken (takk for tips.. hadde ikke fulgt med dette jeg) og stiller meg godt bak argumentet ditt med at vi bør lese alt.... både det vi liker og det vi ikke nødvendigvis liker så godt....

Klem fra Liluz fra gamle dager :)

Ps... glad jeg fant bloggen din... skal lese meg opp på den etterhvert... når tiden mellom bleieskift og koking strekker til hehe