tirsdag 11. oktober 2011

Flerkoneri i islam

Flere islamkritikere har denne høsten tatt til orde for å kritisere muslimske menns bruk av flerkoneri. Det er en sak jeg har etterlyst i media lenge. Nå tror jeg ikke at Hege Storhaugs Human Rights Service  eller andre islamkritiske politikere egentlig gjør noe løsningsorientert for saken, men at den kommer opp og frem i lyset, det støtter jeg. Storhaug er mer bekymret for hva dette koster staten, enn hva flerkoneri gjør med kvinnene som er involvert og deres familier. I hennes øyne er det islam som er problemet, og ikke menneskene som tar disse valgene.

I går da jeg var passasjer i en taxi, tok jeg mot til meg og spurte sjåføren hva han syns om saken. Jeg har nå vært muslim i snart 5 år, og har rimelig god innsidekjennskap til temaet fra forskjellige muslimske miljøer og moskeen. Allikevel, jeg ville høre hva en helt vanlig norsksomalier sa om saken. Han kikket mistenkelig på meg i sladrespeilet, før hans første reaksjon var å le det hele bort.

"Tja, hva skal man si?". "Ja, jeg er muslim selv altså", forsikret jeg, i et håp om å oppnå større trygghet for at jeg ikke var ute etter å arrestere han for verken meninger eller eventuelle doble eller triple giftemål. "Ja, altså.. ingen damer liker det da.. Men det skjer, ganske mye. Det er vanlig", responderte han. "Vet konene om at mannen gifter seg med flere da?", spurte jeg. "Hvis de godtar det, vet de det. Hvis de ikke godtar det, gjør han det i skjul. Det er mange som har fått problemer og mye bråk hvis konene vet om hverandre, det er ikke lett", sier sjåføren. Nei huff, stakkars, mimer jeg jeg ironisk og kjenner det begynner å koke i toppen. Så altfor ofte har jeg hørt slike historier, og så altfor ofte har jeg trøstet redde søstre som frykter at dette skal skje dem. Flergifte skjer, og det skjer ikke sjelden. Rett foran øynene på oss, hvor kvinner og familier står maktesløse for "menns gudegitte rett til å ta inntil fire koner. Det står i Koranen, det er sånn det er. Godta det"!

Jeg spør videre hvordan de løser "problemet" om det skulle komme barn i disse ekstraekteskapene, for av erfaring vet vi at mennene som benytter seg av biga- og polygami i dagens samfunn, nettopp ikke tar ansvar for sine forpliktelser slik de hadde på den tiden flerkoneri var normalt, og en begrensing til "bare" fire koner var et revolusjonært fremskritt for kvinnene. Før islam var det ingen begrensninger og kvinner ble ofte kjøpt, solgt, røvet bort, vunnet i krig, og brukt som status- og formuesvaluta. Koranen sier tydlig (to ganger) at om en mann ønsker å gjøre dette er det flere viktige ting han må ta stilling til for å få lov. For det første kan han ikke skade eller gjøre sin første kone vondt, behandle henne urettferdig eller ikke forsørge henne og familien med det de trenger. Situasjonen bør også være slik at hun ikke kan reise hjem til sine foreldre, dvs at hun bør være i stand til å kunne si nei takk, skille seg og ha en forsørgingsmåte etter en eventuell skilsmisse. Å beholde en kone fremfor å skille seg for å ta en ny, var i hovedsak å fortsette forsørgeransvaret han hadde tatt på seg da de inngikk ekteskap, og foreldreløse kvinner hadde ingenting å overleve på om de ble skilt. Sjansen for å bli gift igjen, særlig med barn, var minimal og det ville være et liv i fattigdom og lidelse. Flerkoneri var datidens sosialkontor. Kvinner var i overvekt etter mannefallet i krigene, og foreldreløse barn vokste opp uten fedre, familer og forsørgingsevne. Koranen (og dermed Gud, slik muslimene forstår Koranen) krever at mannen skal utvise 100% rettferdig fordeling mellom konene hvis han tar flere enn en, og i neste vers "men du vil ikke kunne klare det, derfor er det bedre for deg om du tar bare én". Ups, dette verset har visst gutta glemt å lese like nøye! På samme måte som slavehold ikke ble direkte forbudt, ble det oppfordret til å gå bort fra det sakte men sikkert. Det samme er helt klart hva som har blitt foreskrevet hva angår polygamisk praksis. Men hvem fortsatt å tale kvinnenes sak etter profetens død? Ikke mange.

I dag har ingen sikre tall på hvor mange muslimske menns som én eller flere ganger benytter seg av muligheten for å gifte seg med flere kvinner, inntil fire samtidig, med mulighet for å gifte og skille seg så mange ganger som de vil. Et islamsk ekteskap inngås muntlig med to mannlige vitner (eller to kvinner pr mannlig vitne), et imam som leser en velsignelsesbønn, og tar rundt fem minutter. Mitt eget muslimske ekteskap bli inngått på en somalsk telekortbutikk på grønland hvor en imamkamerat av min imam-eksmann hadde ekstrajobb, med to ukjente vitner. Jeg kan ikke si det var en spesielt pompøs eller religiøs verdighet rundt hendelsen. Mange ekteskap inngås i hjemmene, noen få gifter seg i moskeen. Og om mannen er gift fra før, skjer det i allefall ikke i moskeen. De er redde for reprimander fra den norske staten, spesielt der hvor moskeene har fått offentlig vierett som er juridisk bindene.

Det vi vet er at dette er et utstrakt problem. Noen sier at det ikke skjer så ofte, og sammenligner det med dårlige muslimers handlinger på lik linje med andres utroskap. Andre sier at vi ikke kan skylde på islam, men må kritisere menneskene (i hovedsak mennene) som initierer dette. Jeg kan ikke si meg mer uenig. Så lenge Islamsk Råd Norge, moskeene og de store lærde (ælims) ikke går ut med tydelige fatwa og forbyr dette, vil det fortsette. Det er nok av dobble budskap ute og går blandt muslimer i vesten. Offentlig sier de det som passer majoriteten og det vestlige, mens innad får vi høre helt andre ting. Det er ikke første gang jeg har hørt en mann si "dette er noe dere kvinner må lære dere å tåle. Det er tross alt Gud som har gitt oss denne retten." Jeg har hørt det altfor mange ganger. Mine argumenter med hvordan polygami ble praktisert i middelalderen, hvilke begrensninger Koranen har gitt muslimene og hvordan dette må tolkes i moderne tid blir det bare blåst av.

I bunn og grunn er det kvinnene som må betale prisen for denne praksisen. Både konene som blir værende enten de vet eller ikke vil vite, de som skiller seg, de som blir ekstrakoner, barna til de involverte familiene, all sjalusien, urettferdigheten, smerten og skammen dette innebærer. Jeg tror ikke lenger på at "all sjalusi er fra satan". Jeg tror faktisk at troskap også handler om å være tro mot sin elskede, ikke bare sin Gud. Og det er ikke plass til flere forbruksvarer av mennesker i et sunt, respektfullt, moderne, kjærlig ekteskap. Det var en gang i tiden kvinner ble behandlet som kveg, men den tiden er over. Noen kvinner går frivillig inn i dette fordi de ser enkle løsninger eller mangler alternativer, men det gjør ikke handlingen bedre av den grunn.

Biga- og polygami i dagens moderne samfunn kan ikke karakteriseres som annet enn fundamentalistisk forankret religiøst misbruk av kvinner, og dette må vi norske muslimer våge å snakke høyere om. Si fra når du hører om noen som har tenkt til å ta flere koner, si fra når du hører at det har skjedd, debatter og si i mot når du møter folk som forsvarer sin rett til å lure og bedra sine koner. Anmeld imamer som godtar å flergifte, dersom det er gjort i hemmelighet. I Sverige ble en imam fengslet for dette, og flere burde få offentlige reaksjoner mot seg på en sak som ikke er stueren. Èn ting er faktum at dette er systematisk utroskap satt i et kvinneundertrykkende system, en annen ting er det at noe enhver muslimsk kvinne blir påtvunget å skulle godta, eller leve med at kan skje uten hennes vilje og kjennskap. Så gjelder det å vise ansvar ovenfor de barna som blir født i polygamistiske ekteskap, har ikke de rett til en far som er tilstede og hvor verden har full kjenneskap til hvem som er din far? Jo, islam krever nemlig dette, derfor lar det seg ikke gjøre å praktisere denne samlivsformen i dag dersom du skal oppfylle de grunnleggende rettighetene som et hvert menneske er gitt i sharia/islam. Og i motsetning til hva den norsksomalske taxisjåføren påsto, "nei, det er ikke mange som får barn", jo det er faktisk det. NAV har gjennomgått lister på hvor mange norsksomalske kvinner som står registrert som enslige forsørgere og stadig føder nye barn. Det ble avdekket at noen menn hadde over tyve barn fordelt på tre og fire koner. I Oslo. På Stovner ble det for noen år tilbake avdekket en storfamilie der mannen hadde to koner med hvert sett barn i hver sin lelighet i samme blokk. Da barna kom på skolen og fortalte at dette var søsken, var det ingen som trodde dem.

Èn ting er å si at "det skjer utroskap i den vestelige verden også, så vi må tross alt si det er mer respektfullt å tilby disse kvinnene et ekteskap" som er en omskriving av sannheten. De blir ikke tilbudt et riktig ekteskap, for i motsetning til profeten som bodde sammen med alle konene sine, har disse mennene reisedager mellom sine "hjem", og de fleste ekstrakoner får ikke overnattingsbesøk eller mulighet for å leve åpent om sitt forhold til venner, familie, naboer og samfunnet for øvrig. De blir ikke behandlet likeverdig slik islam krever. Økonomisk er det få som klarer å bære byrden av å forsørge flere hjem, og ekstrakonene lever derfor ofte av velferdsmidler som trygd og sosialhjelp og må klare seg selv i det daglige. De får ikke den beskyttelsen og omsorgen de har krav på fra sin muslimske ektemann.

I de svært få tilfellene hvor et ektepar velger å gjøre dette, der begge er involvert i prosessen og mener at dette vil være en god løsning for dem i en helt spesiell situasjon, er ikke jeg den som skal fordømme deres personlige valg. Det jeg kritiserer er hemmeligholdelse, svik og ren utroskap innpakket i religiøst glanspapir. Jeg vet godt at det kan være andre grunner enn kjærlighet for å bevare et ekteskap, og ser også at de som ønsker å få en ny seksualpartner og er muslim, trenger en velsignelse på dette for å ikke synde i sin religion. Gråsonen og den store utfordringen er vel å forstå når og hvor dette kan være hensiktsfullt, og om det i det hele tatt har livets rett å kalle det et ekteskap?

En helt annen ting er å true kvinner til å måtte godta utroskap fordi de tror på Gud. Det er et stort svik mot muslimske kvinner og barn. Vi skal aldri godta løgn, hemmeligholdelse eller svik. Hvis en mann vil gifte seg med en annen, så får han si til sin første kone at han ønsker dette, så hun har et reelt valg om å skille seg fra han før han eventuelt gjør dette. Da må hun ha fysiske og psykiske ressurser til å kunne stå på egne bein og ta en avgjørelse basert på hennes beste om hun velger å bli eller gå skal ikke jeg fordømme, men hun skal ha et reelt valg. Også retten til å gifte seg på nytt og starte med blanke ark, og ikke bli fordømt av samfunnet som "brukt" eller "utgått på dato". Når jeg hører om norske konvertitter som velger eller blir presset til å godta polygami knyter det seg i magen på meg. Jeg vet så altfor godt hva denne smerten innebærer, og jeg gråter over at noen tror de må godta urimelighet innpakket i religiøst hykleri. Det er på tide at de muslimske lederne og moskeene tar kvinnenes parti og refser menns maktmisbruk. Deres store forbilde gjorde nettopp det, så våkn opp!

Sjåførens siste forklaring var at "det er ikke bare somaliere som gjør dette altså, araberne gjør det altså". "Jeg vet", sa jeg. "Jeg vet det godt". Så var det liksom ikke mer å si om den saken, og resten av turen hjem ble i stillhet.


68 kommentarer:

Magne D. Antonsen sa...

Bra blogg!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

Følg Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg så får du tips om andre gode blogger også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside kan sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

Ragnhild Mestad sa...

Koranen tillater flere koner hvis du behandler dem "dans le même manière, et dans le même facon" (på samme måte og helt likt), sa mine muslimske venner i Kamerun, men hvem kan klare det, fortsatte de?
Jeg kjøper ikke unnskyldningen om at dette er en før-islamsk, fordi store deler av Midtøsten var kristent før islam kom, og kristendommen avviser fler-ekteskap. Paulus sier at en kristen leder skal være én kvinnes mann. Han har altså ikke lov å ha flere elskerinner heller.

Men altså; jeg har hørt om flere menn som har valgt å konvertere til islam pga polygamiets mulighet.

~SerendipityCat~ sa...

Interessant artikkel og sterkt skrevet. Syns fryktelig synd på de kvinnene. Mer åpenhet og debatt om dette er nok helt, helt nødvendig, og all ære til deg som åpner for det! <3

Fatima sa...

Jeg tror den somaliske sjåfæren trenger å vite litt bedre at man ikke skal ta ting bokstavelig talt fra Qu'ranen. Å gifte seg med 4 koner, er rett og slett umulig i den tid og nå. Man må kunne behandle dem på lik basis, ellers ingen deal -_-'

Anonym sa...

Er dette mer vanlig hos muslimer enn kristne i den vestlige verden?

Anonym sa...

Løgn er løgn... tilbakeholdelse av sannhet er kun DET så lenge ikke motparten spør de riktige spørsmål... og de vil komme, eller så er motparten fratatt sin rett til akkurat dette...

Dette betyr... at for en som aksepterer en ALLMAKT, så er navnet på makten og profilen på profeten uvesentlig...

Naturen, Universet, Skaperen, Gud, Allah, Narayana, Vishnu, Allmakten, Eksistens... det finnes mange titler...

Jesus, Mahdi, Muhammed, Tor, Kristus, "Satan", Brahma... profeter, gjerne tolket som VårHerre, selv (Satan er "motstanderens" profet... han tilber samme Herre, men ikke på samme grunnlag).

PS! "Noen" kaller Gud, VårHerre, Skaperen, Universet, Allmakten, Naturen, Allah, Narayana, Eksistensen og Vishnu (supreme)... noen kaller disse for skapermakten...

DU er én... 1... og det samme er alle andre som kan tale tilbake...

Gud er ALLE!!!!

Hvis "noen" taler, så er det "mjah"...

Hvis "Gud" taler, så er det "SEFF"...

Forskjellen er ikke i din tolkning... forskjellen er i HVA du benytter som din tolkning... DIN FRIHET er HVA du benytter!!!

Muslimske kvinner benytter dritt fra undertrykkende menn... BAD!!!!

Frigjorte vestlige kvinner benytter poopoo fra frigjorte vestlige menn... ikke nødvendigvis manna... men likevel bedre enn kujonhoring...

Jeg vil si:

NÅ DRITER JEG I EGET REIR, FOR JEG PRØVER IKKE Å PROKLAMERE EGEN STAND... JEG KJEMPER FOR "VÅR" HERRE!!! (Omvendt semantikk)...

Kjøss may ass...

Ege sa...

Veldig interessant. Takk for at du skrev dette.

Nerijus sa...

Hele bloggen blir uinterresant når den står alene uten forfatter. En blogg må ha signatur, slik at folk ser hvem som appelerer til samfunnet. Uten dette blir teksten tørr og helt uaktuell. Dessverre gadd jeg ikke å lese mer en de tre første avsnitt.

Anonym sa...

det er ikke lov i islam og undertykke eller tvangsgifte en kvinne! tvangsekteskap blir til haram ekteskap.. det er det samme som at du ikke er gift.
en mann kan gifte seg med flere, men da må han behandle de likt! :)

Anonym sa...

Jeg driter totalt i muslimene. For alt jeg bryr meg kan de skitne jævlene ha 400 koner hver så lenge som jeg ikke må betale for dem. Så å være vanlig norsk var ikke godt nok for ei purke som deg, du måtte åpne fitta til de helvetes muslimene som kom inn fra de muslimske grisefjøsene. En vakker dag får du nok huet barbert, akkurat som tyskertøsene etter krigen. Jeg håper du får nok muslimpikk i kjeften til at du blir kvalt. Så godkjenn dette, helvetes råtne, stinkende muslimhore.

Anonym sa...

KAN vi ikke snart kalle en spade for en spade: menn som holder på med flerkoneri har kun EN hensikt og få tilfredsstilt sitt eget seksuelle behov. ALTSÅ: holde et harmen for sin egen seksuelle lyst.
Noen forbaska egoistiske griser som understrykker kvinner. Kvinner i Norge som blir utsatt for dette, må anmelde dette. Ellers må velfungerende muslimer som ser dette, si ifra ! Ta ansvar. Dette demokratiet vi lever i har ikke kommet av seg selv Les vår historie !

Eterg sa...

Veldig bra og interessant innlegg! Altfor lenge siden jeg leste noen av innleggene dine. Skal absolutt gjøre noe med det:)

Asghar Ali sa...

Om du har lest Kuranen Jeg vil bare vite at kor I kuran står at en mann kan gifte med fire kvinner, hvis du står i Kuran, da ka er grunnen til det?

Anonym sa...

hvorfor maser vi om dette?
Dette er "kulturberiking". Sosse -regjeringen har bestemt at Norge skal bli et muslimsk land, så dette må vi bare finne oss i.

Anonym sa...

For det første så er flerekteskap i Norge forbudt så først og fremst er det vel det man burde slå i bordet med.

For det andre så er det så lett å hele tiden skylde på mennene, jo da selvfølgelig er det mye rart mange av de gjør MEN kvinner har også sin del av skylden her. Som kvinne bør man lære om sin egen religion og sine rettigheter og ikke blindt høre på hva andre sier. Man blir jo i islam oppfordret til å selv søke kunnskap, og er det noe man selv ikke er komfortabel med som feks at man vil gifte seg med fler så burde hun søke alt av kunnskap på området. I Norge holder det for eksempel å si at det ikke er lov i Norge.

Man har som kvinne rettigheter og de burde man selv finne ut av hva er, da slipper man å høre på disse mennene som sier at man ikke er god muslim, går imot islam osv.

Anonym sa...

Nei til Islam ferdig med problemet.

Anonym sa...

Flott Skrevet :)

Anonym sa...

Flerkoneri er lov i islam :-) og sammtidig personlig. Ingen kan gå inn i andres personlig saker og bestemme hva/ hvordan andre skal gifte seg osv..

Anonym sa...

dette er "kulturberiking" i praksis. Hvorfor skal jeg gidde å engasjere meg
AP har vedtatt å bytte ut Norges befolkning i løpet av dette århundre,
Våre etterkommere får slite med denne drittreligionen

Sumaiya Khan sa...

Hvis du er muslim så burde du virkelig vite at intet ekteskap i islam kan skje uten at kvinnen godtar det. Dette betyr at tvangsekteskap ikke er tillat, i tilleg betyr det at det er ULOVELIG for mannen å ta kone nr 2 om ikke kone nr 1 er 100% villig. Disse to må videre godta kone nr 3 osv. I TILLEGG, må han kunne forsørge dem helt likt og gi dem like mye oppmeksomhet. Hvis en av konene føler at hun ikke blir like godt tatt vare på, kan man ta skilsmisse.
Verset som tillater 4 koner sier også at " det er best om dere bare har 1 kone, og dere vil aldri klare å ha fler.

Disse ekteskapene som da skjer uten at konene vet om det er ikke gyldige i islam og vil være zina ergo styr synd.

Så hvis du irriterer deg grenseløst over flerkoneri får du snakke med en kvinne som har valgt å leve i et slikt ekteskap, og ikke dømme etter missbruk og noe som i realiteten er zina.

Anonym sa...

Jeg tror folk må høre mer på hva de Islamske kvinnene mener selv, det er ikke vår plikt til A fortelle dem at de ikke burde gjøre det. Syntes @Sumaiya Khan kom med et fantastisk innslag om dette, og burde ta i konsiderasjon om det henne skrev.

Jeg er verken for eller imot islam, men de som tilber den religionen burde gjøre som de ønsker uten at vi fordømmer dem, bare fordi vi er vokst opp med andre moraler og normer.

Anonym sa...

Skal man se på problemstillingen utifra kristens synspunkt, muslimsk synpunkt eller nøytralt synspunkt?

Anonym sa...

Hvilket synspunkt er DU enig i?
Har man råd og de ikke er sjalu eller noe sånt, er det vel ikke noe å krangle om.
Eller vil du krangle for å være uenig med muslimer?

Anonym sa...

Hvorfor blir ikke slike innlegg som det fra en viss anonym her slettet? Slike personer burde ikke eksistere i det hele tatt, de tilfører verden ingenting.
Mange normale mennesker, både kristne, muslimer, ateister osv. vil gjerne diskutere de forskjellige livssyn og argumentere for og imot, men slikt genetisk avfall som denne personen skremmer dem vekk. Kast slikt pakk på sjøen så skikkelige folk får fred til å snakke sammen!
Slike individers sykelige interesse for kjønnsorganer, avføring og dyresex sier foresten ganske mye mer om dem selv enn om dem de på sin patetiske, tilbakestående måte prøver å fornærme:)

Valgerd sa...

salaam og hei!
Takk til alle som leser bloggen og legger igjen kommentar. Jeg har i dag valgt å moderere kommentarene liberalt, for å vise noe av det som vanligvis kommer av tilbakemeldinger.

Til de som ikke har forstått det så er jeg selv en troende muslim! Jeg tar heller ikke standpunkt i ja/nei, rett/galt, men ønsker debatt om tema som trenger å belyses.

Velkommen til å følge bloggen, så du får oppdateringer om ny innlegg direkte til din e-mail.

@valgerd

Sandra H. sa...

Unnskyld meg, men er det virkelig mulig, det som en pingle av en mann (regner med at det er et trangsynt idiotisk mannfolk som skrev det) mener med å skrive slikt på en blogg? Ikke hadde han guts nok til annet enn å kalle seg anonym heller. Er sånne idioter som dette som burde vært halshugd spør du meg. Fremstår som en forbanna taper p.g.a. ting han tror er virkelig. Våkn opp! Og se først på deg selv før du kommenterer som dette! Å gå på en person fordi du er en ynkelig patetisk norsk mann som ikke takler andre enn folk som deg er å dra det for langt.

Anonym sa...

En mann kan ikke gifte seg med flere damer uten første konens tillatelse. Nr 1 må si ja for at mannn kan gifte seg med kone nr 2. Og han skal vise 100% likestillingen. En mann kan ikke gifte seg med flere bare for å gifte seg. Det må foreligge særlige grunner. Som at kvinnen ikke har sted å gå, eller at hun har mistet sin mann osv. Dette er min tolkning av kjære Koranen som jeg har lest 4 ganger, og jeg har undersøkt mye om dette med flerkoneri. Og flere store islam forskere og imamer har snakket om akkurat dette på TV. Før i tiden, da profeten vår levde giftet mennene seg med flere kvinner på grunn av at kvinnene ikke hadde steder å dra, eller dem hadde mistet sin mann under krig m.m. Da kan det være at det tenkes, "man må jo ikke gifte seg for å ta omsorgen for en kvinne". Men i den perioden var det sånn, du kunne ikke ha en ugfit kvinne i ditt hjem, da spredde ryktene seg.
I dag, i dagens samfunn er det som oftest mennene i midtøsten som gifter seg med flere koner, og det er de rike og de med makt som driver på med flerkoneri for å vise at dem har makt, og penger. Noe som ikke står i Koranen. Du kan ikke kjøpe en kvinne.
Desverre, så skal de islamkritikerne kritisere islam, og tolke ting helt feil.
Hva er det egentlig folk vil av islam. Vi er stolt av islam, Og islam er virkelige, det ekte. Den varme religionen. Jeg elsker Islam.
Derya!
(poenget var ikke at jg skal være anonym. Eneste måten jeg fikk lastet opp dette på) :)

Anonym sa...

Mange muslimske menn tolker Koranen på den måten dem vil, det står ikke i Koranen at en kan ha flere koner uten dems godkjennelse. Han kan ikke bare gå å gifte seg med hvem han vil,han må rett og slett få godkjennelse av kvinnene eller kvinnen før han gifter seg med flere. Men alle tolker alt på den måten de kan få det best på=)

Anonym sa...

Det er mange her som skriver i uvitenhet. Lurer virkelig på om de har lest noe eller har noe som helst kunnskap før de skriver. Da snakker jeg om muslimer. Er mye tull og tøys som skrives.

For det første så er det ingen vers i Koranen som sier det artikkelforfatteren påstår, "men du vil ikke kunne klare det, derfor er det bedre for deg om du tar bare én"

Dette er bare en måte å vri ting på. Verset sier faktisk:

then marry those that please you of [other] women, two or three or four. But if you fear that you will not be just, then [marry only] one or those your right hand possesses. That is more suitable that you may not incline [to injustice].

Og det er stor forskjell på disse to. Der bloggeren påstår at det står i Koranen at man ikke vil klare det, så man skal derfor ta kun en, blir jo helt meningsløst i forhold til verset som kommer før.

For hvorfor skal Gud først i tillatelse til å gifte seg med 2,3 eller 4, for rett etter si at man IKKE skal gjøre det. Det blir akkurat som om moren til en gutt skulle si: "det ligger mat i kjøleskapet, så bare gå og spis når du blir sulten." For deretter å si "men maten er ikke til deg, så ikke rør det". Det gir ingen mening.

Videre så er det noen av de som kommenterer under som sier ting som blant annet at man MÅ ha tillatelse av sin nåværende kone osv.

Sumaya Khan skriver blant annet:

"Dette betyr at tvangsekteskap ikke er tillat, i tilleg betyr det at det er ULOVELIG for mannen å ta kone nr 2 om ikke kone nr 1 er 100% villig."

Helt riktig at en kvinne ikke kan tvinges til å gifte seg. Det er altså ikke lov å gifte BORT en kvinne uten hennes samtykke. Men påstanden om at er ULOVLIG for mannen å ta en kone nr 2 om ikke kone nr 1 er 100% villig, er ikke noe annet en sludder. Hvilke Ulama er det som har sagt dette? Kanskje kan hun komme med bevis for det. For hvis det er hennes personlige meninger så har dette 0 verdi i henhold til islam.

Hun sier også:

"Verset som tillater 4 koner sier også at " det er best om dere bare har 1 kone, og dere vil aldri klare å ha fler."

Igjen så er det ikke noe annet enn tull og tøys, da det ikke finnes noen vers i Koranen som sier dette som jeg har vist lenger oppe.

Hun sier også:

"Disse ekteskapene som da skjer uten at konene vet om det er ikke gyldige i islam og vil være zina ergo styr synd."

Tull og tøys. Det som er synd er at hun kanskje ikke har hørt at det er en STOR synd å gjøre ting som er halal til haraam og omvendt. Så er det noen som bedriver en synd, så er det hende. Og det hun gjør her er noe som kan være shirk, noe som ikke tas lett på i islam.

Faktumet er at en ekteskap uten samtykke fra den første konen er fullt akseptert. Men OM det er slik at den første konen får de NEDSKREVET i sin vigelseskontrakt at mannen ikke får ta seg flere koner uten hennes samtykke, ja da er det ulovlig for mannen. Hvis ikke så er det ikke noe galt med det.

Til sist vil jeg bare si at jeg vil råde menn til å holde seg til EN kone, da det er veldig vanskelig å være rettferdig ovenfor alle konene. Og det er også et stort ansvar som vil bli straffet med i etterlivet om man ikke viser rettferdighet ovenfor dette ansvaret.

Så mitt råd til menn er at man holder seg til EN kone, men samtidig vil jeg ALDRI være imot flerkoneri fordi dette er noe ALLAH har tillatt. Og jeg har ikke bedre kunnskap enn Allah og vil følgelig ikke gjøre noe som han har gjort halal om til Haraam.

Jeg får grattulere dere andre som er imot flerkoneri, ved å si:

grattulerer, dere har visst større kunnskap om Allah sin skapelse enn skaperen selv....

Allah Yahdikom

Anonym sa...

Skal vi muslimer ta imot råd om ekteskap fra nordmenn? HAHA! Dere skulle bare ØNSKE å ha like stabile familier som oss. Synes bare at det hele blir så ironisk at det blir dumt.

Anonym sa...

Ser ikke hva som er problemet! Det er vel bare å ha stort nok hus eller leilighet slik at man kan ha et soverom til de kvinnene som ikke brukes akkurat da, og nok plass til barnene. Jeg synes heller du burde fokusere på hvor rasistisk det er at norsk lov diskriminerer islam og ikke tillater flerkoneri. Der er et alvorlig problem at dere muslimer til stadighet blir så forfulgt og diskriminert.
Ole

Anonym sa...

Ekteskapsloven : § 4. Forbud mot ekteskap når tidligere ekteskap består.

Ingen kan inngå ekteskap så lenge et tidligere ekteskap eller registrert partnerskap består.

Endret ved lov 30 apr 1993 nr. 40.


Alt anna utover kone nr 1 kalles elskeriner her i landet og vesten forøvrig.

Hufsa sa...

"Jeg tror faktisk at troskap også handler om å være tro mot sin elskede, ikke bare sin Gud." <3 ^^,

Fint innlegg, fikk frisket opp gammel kunnskap og lært noe nytt:)

en stolt muslim sa...

bare for å gjøre det tydelig for de som ikke forstår:DET ER INGEN PLIKT å gifte seg med fire,hvis man ikke klarer å forsørge og å tilfredstille en kona så trenger man slett ikke å gifte seg med flere,det er bare sånn det er i islam.men det som provoserer meg som muslim er:hvorfor dette skal være ett tema i Norge?jeg mener derimot at UTROSKAP I NORGE skal virkelig være ett TEMA,stor andel skilsmisser og separasjoner er på grunn av UTROSKAP....mange barn lider som følge av det...familiene blir splittet og barn i tidlig alder begynner med sex,alkohool og narkotika...men likevel så finnes det ingen lov som forbyr utroskap,her ser jeg ett akutt tema som må tas opp i media snart,eller hva???

Valgerd sa...

Det nevnte verset er ikke fra An-Nisa som du referer til, men en annen sura. Klerkoneri nevnes to ganger i Koranen.

Anonym sa...

Du burde aldri gifte deg med en muslimsk mann når du har så stor risiko for å bli bedradd. Da hjelper norsk lov deg lite, når det først har skjedd. Han kan jo få støtte i de muslimske miljøet fordi han kan begrunne uretten med Koranen.

Ved skilsmisse sitter du igjen med lite eller ingen sosialt nettverk til støtte. Har du barn med en bi-/poly-gamist risikerer du at de må vokse opp i fattigdom i et muslimsk land og du får ikke se dem igjen. Skilsmisse for muslimske kvinner er å få livet i ruiner. Ekteskap med muslimsk mann er slitsom høyrisikotilværelse.

Du forteller jo at bi-/poly-gami og risiko for dette ikke er godt for kvinner. En god gud ville ikke latt deg leve med hverken den risikoen, bedrageriet eller risikoen for skilsmisse ut fra et slikt opplegg.

Helen sa...

Interessant! Jeg ante ikke at dette foregikk i Norge?! Vet kone nr 2 om kone nr 1? Og omvendt? Og hvis kone nr 2 vet om kone nr 1 - sier de alikevel ja til å gifte seg?

Muha sa...

Hva ENIGE voksne mennesker gjør, er opp til dem selv, så lenge alle parter er enige. Det er halal, og det er ikke noe vi kan gjøre noe med, sånnsett. MEN, der det er det minste lille tvil fra en av partene, bør det ikke gjøres. Jeg vet til og med om menn som har følt seg pushet av konen, hvor han faktisk ikke egentlig ville, men kona følte at det var det eneste saliggjørende.

Mange ser på flerkoneri som noe annet, noe mye mye verre, enn utroskap og elskerinner. Men hva er bedre enn at mannen heller tar en kone til, som han må bruke penger på, som han må underholde, like mye som kona, og ikke bare bruker som ett tilfeldig bekjentskap her og der?

Dessuten handler det ikke bare om sex. Det handler om forsørgning og det å ha noen sammen med en i livet. Her kanskje det argumentet om forsørgning faller vekk, siden man fint kan være selvforsørget som enke eller enslig mor, men i land hvor det ikke er så lett, kan det være en løsning, for de som ønsker det. Men igjen, uten tvang, og total frivillighet. Og at mannen har midler og ønske om å behandle dem likt.

Anonym sa...

men islam sier at mennen skal ha like mye tid til alle konene.så det begrenser mengden med koner man kan ha.

Gudebergkallen sa...

Ekteskapet har aldri vært ment som en slavekontrakt, hverken for mannen eller kvinnen. Polygamiet blir derfor et alternativ, både for mannen og kvinnen, til skillsmisse som sikrer mannens at han får dekket sine behov både for ekteskap og familie, og for at kvinnen forsatt skal kunne nyte den samme ekteskapelige status og rettigheter dersom hun skulle ønske det, og ikke minst sikrer den at barna vokser opp med et godt forhold til sin far. Men heller ikke det skulle være tvang og skulle være basert på åpenhet og ærlighet som i ethvert annet forhold.

Etter min mening burde norske myndigheter så absolutt slutte å rakke ned på polygamiet da dette ikke bare sikrer spesielt kvinnen retten til å forsatt leve sammen Han hun elsker men også at fler barn vokser opp i trygge rammer.

Anonym sa...

Hei og veldig bra skrevet,hvis du spør en enslig somalisk dame hvor er manen din og hun seier at hun har en skjærste da er det fordi er mannen gift med en annen i norge og hun er nr 2 ,jeg kjenner mange dammer som har "SKjærester"!!!!!!!

Øyvind sa...

Vil ikke polygami være problematisk for menn til en viss grad også? Siden det i dag ikke er noe vesentlig overtall av det ene kjønnet vil det jo det kunne bety det vil bli problematisk for andre muslimske menn å finne seg en kone da det vil være færre kvinner per mann.

Anonym sa...

Dere norske har blitt gal. Flerkoneri, forbudt mot sexkjøp, NRK license. Finn noe nyttig å prate om dere! Det er en forskjell på som de troende og ikke troende. De som virkelig tror at det finnes et varig liv etter død, bør akseptere som Gud har sendt beskjed til oss. De som ikke tror på day of judgement, har mulighet gitt av Gud å prate tull og nyte seg så mye de vil i dette livet. Men og kvinner er skapt forskjellige. Det er Gud som gjørt dette. Alle troende aksepterer dette uten å klage.

Anonym sa...

Kjenner en del mennesker som kommer fra kulturer som praktiserer flerkoneri. De praktiserer ikke flerkoneri her i Norge men de er notorisk utro, så fort de får sjansen så er det å gå på horehus eller hoppe til køys med noen andre enn sin kone. Dette skjer selvfølgelig også i den Norske kulturen men ikke i den grad jeg har sett av muslimer i Norge

Anonym sa...

Norsk lov gjelder i NORGE.

Norsk lov trumfer religionslære.

Alle som er gift med flere enn en kone i Norge, er ikke gift - de har elskerinner og er utro!

Vet ikke hva islam lære sier om å følge loven i det landet de er i... men om det oppfordres til å bryte loven, burde da ikke en troende muslim holde seg borte fra det landet?

Anonym sa...

flerkoneri er en misbruk av kvinner. jeg kommer fra afghanistan, et muslimsk land hvor det er helt vannlig at en 70 år gammel man gifter seg med 15 år gammel jente, mens han allerede er gift med flere damer som er mye yngre enn ham. Den yngst og nygift jente behandles annerledes enn de eldre. Det er ingen snakk om retferdighet eller lik behandling. Slike menn er i de aller fleste tilfeller IMAMER og de mest guds troende som føler seg guds agend på jorda og ser på kvinner som en gave for nytelse, ikke menneske i det hele tatt. Jeg har fluktet fra afghanistan fordi religion, islam har ødelagt landet mitt totalt.

Sumaiya Khan sa...

http://www.irfi.org/articles/articles_151_200/quranic_views_on_polygamy.htm

Dette er en artikkel om polygami i islam, som går ut ifra tafsir (quran tolkning) og konkrete vers i Quranen.

Jeg benekter ikke at polygami er en del av islam, dette har jeg alltid annerkjent. Men jeg står på mitt om at polygami ikke er for alle, og som artikkelen viser; bare ment i spesielle tilfeller.

Videre vil jeg si at jeg ikke kommer med egne meninger rundt dette, så dum er jeg ikke, min svigerfar er imam med 20 år utdannelse i islam og jeg har snakket med han om polygami.

Når det gjelder kvinnens godkjennelse av ekteskap, VET vi at dette må være tilstedet i et vanlig ekteskap mellom mann og kvinne. Så lenge ingen av versene om polygami sier noe annet, gjelder dette her også.

Uansett, denne diskusjonen er unødvendig og ha i Norge da muslimer skal følge norske lover (krav fra islam og sunn fornuft) uansett hvordan vi snur og vender på det vil polygami være forbudt for muslimer i Norge da Norges lover forbyr det. Og kvinner som blir tvunget inn i en slik situasjon har alle rettigheter på sin side til å komme ut av det.

Hvis du er en god muslim så sier du ifra hvis andre brødre eller søstre i religionen driver med åpentlyst lovbrudd. Dette er pålagt oss.

"oppretthold det gode og forby det onde" (fritt oversatt)

Til slutt:
"You cannot be equitable in a polygamous relationship, no matter how hard you try." (4:129)

Allah o3alam (Allah vet best)

Assalamu aleikum wa rahmatullahi wa barakatu (fred være med dere alle)

Anonym sa...

jeeezzz... dere er i Norge! Polygami er forbudt her! Gifte seg med kone nr 2,3,4,5,6 er ikke ok her!
Er det så vanskelig å begripe at dere må tilpasse dere forholdene, normene og reglene her? Eller mener dere virkelig at Norge skal tilpasse seg dere? Skjønner dere ikke hvor langt ute på jordet dette hores ut? Aldri hørt uttrykket ''When in Rome...''?
Det fortsetter slik: ''... do as the romans'' Norge har vært et kristent land i mer enn 1000 år, IKKE prøv å forandre det til noe annet! Vi forandrer oss selv vi, gradvis over tid med demokratiske valg og debatter og avstemninger, IKKE noe annet. IKKE prøv å forandre oss og våre verdier selv om dere ikke liker dem. Kan dere ikke tilpasse dere forholdene her, flytt til et land som passer dere bedre. Flytt tilbake til Somalia, Pakistan, Afghanistan, Iran der lovene dere liker gjelder, ikke bli boende her pga de gode sosiale rettighetene for så å klage på våre verdier og lover.
Hva pokker hadde skjedd meg om jeg hadde flytta til et muslimsk land og fremsatt krav om forandring, krav om rettigheter etter Bibelen eller etter norsk lov?
Tenk dere om!
FOLKESKIKK HETER DET!!!
Skader ikke å slå opp ordet ydmykhet i norsk-arabiske ordboka heller.
Skjerp dere eller stikk

Magne K

RoyalGard sa...

Hvorfor skal folk bry seg ? Hvis 2 eller flere damer vil være sammen med en mann who cares ?

Det er dere mindre heldige det, slutt og bry dere om alle andre og se på deg selv.

Jan sa...

Før så var jeg veldig imot flerkoneri selv om jeg var muslim. Nå har jeg endret mening. Ser man bort fra religion så ser man at menn driver allerede med en form for flerkoneri dvs promiskuitet. At Islam begrenser det til fire damer og attpåtil krever at man tar ansvar (dvs gifte seg med damene) er vel og bra. Men selvfølgelig så burde alt skje frivillig.

Selv så hadde at allerede klart dette med flere enn en kone. Om andre gjør det så er det deres business.

Anonym sa...

"Utenriksminister Jonas Gahr Støre
besøker ofte moskeer!"
Tyder på at han vurderer å konvertere til islam. -:)

Anonym sa...

deres synspunkter er uansett feile om der ikke brukker Koran og Souna til profeten S.A.S. Allah azawajal kjønner skapningene hans bedre enn du/dere slavene, så frykt Allah som vi alle skal tilbake til.
følge Allah's order. tenk ikke på vanntroene og mounafiqunene før de førrer deg i diahilaya.

Anonym sa...

det er veldig veldig få som gifter seg med 2 koner i dag vet du, vi er ikke i 250 årsalderen, og mange fra andre religioner har 2-3 kjærester utenom kone,
Du burde fått med deg det, siden du bodde her vel!
folk er forskjellig, om de er jøder, eller muslimer eller kristene,
om du snakker ut med mye mennesker, så kjenner du fort det.

Leif erik medrud sa...

Hvorfor er det så mange muslimer som tolker koranen på så utrolig mange måter?
Mange kristne som også tolker bibelen på forskjellig vis også!
Men hvorfor tro på noe som det er så radikale meninger om,verden blir jo ikke akkurat noe bedre sted og være viss ei bok skal kjøre huet ditt!
Disse valgene kan man fint ta uten ei bok,tro på seg selv og menneskene å det som blomstrer og gror.
Fungerer for meg,fri følelse gir frie mennesker!Lev nå ikke 1500 a 2000 år siden.

Julia sa...

Jeg synes man til stadighet med åpne øyne fornekter rollen religionen/islam har når man snakker om slike fenomener. Det står en del ting om kvinner i både koranen og hadithene som man ikke kan komme utenom. Man kan tolke som man vil, men tekstene er klare (ubehagelig klare?) i flere tilfeller.

Og når det gjelder Mohameds eksempel Valgerd så er det faktisk slik at mannen var gift med flere kvinner og enkelte av dem samtidig. Man kan 'kjøpe' ideen om at han gjorde dette av fullstendig uselviske årsaker og elsket kvinnene like mye etc etc, men men...

Anonym sa...

Mulig du viser til en annen vers, men kom med referanse og ikke bare ta ting ut av ditt eget hode. Gi meg referanse på hvilket vers i Koranen som sier det du påstår....

Anonym sa...

Flott Sumaiya, da innrømmer du at polygami er en del av islam. Da blir det meningsløst å finne opp slike vers som sier at man ikke skal ha polygami. For det finnes ikke slike vers i Koranen.

Surah Nisaa, vers 129 som du viser til betyr noe helt annet enn du prøver å vise. Gå til tafsir av ibn Katheer så kan du se hva det betyr.

Og dette her er en lit bedre oversettelse:

And you will never be able to be equal [in feeling] between wives, even if you should strive [to do so]. So do not incline completely [toward one] and leave another hanging. And if you amend [your affairs] and fear Allah - then indeed, Allah is ever Forgiving and Merciful.

Så man ser at det verset snakker om følelsene. Du vil aldri elske begge konene like mye. Men du skal likevel ikke være urettferdig mot dem selv om du har litt mer følelse for den andre.

Videre så sier det egentlig veldig lite selv om svigefaren din er imam og har studert islam i 20 år. (jeg er helt ærlig når jeg sier at dette ikke er noe vondt ment). Det finnes blant annet folk som er "imam" og har studert islam like lenge som har helt forvridde meninger. Som blant annet han homofile imamen som kom til Norge for noen mnd siden og påsto at homofili er tillatt i islam.

Så at han har studert 20 år sier egentlig ingenting. Følger han Quran og sunnah slik som sahaba forsto det, er spørsmålet. Men dette er noe jeg ikke vil diskutere da jeg ikke har noe grunnlag for å si noe om hvordan han er.

Videre så er det ingen lovbrudd om man har 2-3 eller 4 koner i Norge. Fordi man kan ha en kone og så mange elskerinner som man vil i Norge. Du kan registrere den ene som din kone og de andre trenger du ikke å registrere. De vil fortsatt være din kone i henhold til islam og shari'ah. Det er ikke krav om at de må meldes inn i Norge for at ekteskapet skal være akseptert. Vi følger Shari'ah.

Videre så er det at man skal følge den norske loven, en sannheten med visse modifikasjoner. For du er kun nødt til å følge lovene så lenge de ikke går imot Koran og sunnah. Om de gjør det, må du følge Koran og sunnah og forkaste lovene. For en muslim er Koranen det høyeste lovverket...

Valgerd sa...

You will never be able to do perfect justice between wives even if it is your ardent desire, so do not incline too much to one of them (by giving her more of your time and provision) so as to leave the other hanging (i.e. neither divorced nor married). And if you do justice, and do all that is right and fear Allah by keeping away from all that is wrong, then Allah is Ever Oft-Forgiving, Most Merciful.
( سورة النساء , An-Nisa, Chapter #4, Verse #129)

Anonym sa...

Det verset sier jo ingenting om at man skal kun ta en kone. Jeg har allerede forklart det i mitt siste innlegg.

Forøvrig ser det ut til at du har redigert bloggen din litt...

Valgerd sa...

Det var verset du ba om som bekrefter at man ikke vil klare fullstendig rettferdighet mellom konene. Bloggen har ikke blitt redigert siden den ble publisert.

Julia sa...

at man ikke kan yte fullstendig rettighet ovenfor konene er ikke et nei til polygami.

Muhammed hadde mange koner og han behandlet de ikke likt eller med fullstendig retferdighet.

Anonym sa...

I islam er det lov for mannen å ta opptil 4 koner. Når man diskuterer ekteskap snakker man om rettigheter. Rettigheter og lover er en del av FIQH.

Ifølge ekteskap-fiqh kan mannen ta til seg flere koner uten samtykke fra foregående kone(r). Mannnen er heller ikke pliktet til å informere kona, men jeg mener det er anbefalt. Unasett, så vil jo dette før eller senere komme ut da mannen overnatter annenhver dag.

Ifølge ulama, fiqh, og de 4 lovskolene kan mannen ta til seg flere koner (maks 4), og må ikke diskutere dette med første kone på forhånd.

En kvinne kan reservere seg mot "co-wives" ved å skrive dette i nikah-kontrakten. Hun kan ikke skrive "Du har ikke lov å ta til deg ny kone", men hun kan skrive "Jeg har full rett til skillsmisse hvis du tar til deg ny kone". Grunnen til dette er at en kvinne ikke kan gjøre noe Gud har tillatt for mannen forbudt pga en ekteskapskontrakt. En mann som likevel velger å gifte seg på ny og trosser vilkårene i nikah-kontrakten har ikke gjort noe syndig. Kona har i det tilfelle lov til å skille seg.

I nikah-kontrakt der det ikke er reservert mot "co-wives", og mannen tar til seg ny kone, kan ikke kona søke om skilsmisse (khula) uten at mannen gir henne det, da skilsmisse ligger i mannens hender. En kvinne kan søke om skilsmisse hvis han ikke utfører sine religiøse plikter, forsørger henne, tilfredstiller henne seksuelt, bruker vesentlig mer tid og penger på en annen kone, er steril osv.

Når det gjelder flerkoneri, så er ikke det for en kone å bekymre seg om mannen bruker like mye tid og penger på alle koner, da dette er opptil mannen å overveie og føle på. Og hvis mannen har taqwa (Gudfrykt) og gjør sitt beste for å behandle konene likt, ser jeg ingen problemer med dette.

Til muslimske jenter: Ikke la dere bli indoktrinert av feminismen her i Vesten. Vi liker å tro vi lever i en ideell verden der det er 1 mann for 1 kvinne, men realiteten viser at mange menn er utro og har elskerinner. Er ikke det bedre at mannen gjør dette på lovlig vis og behandler alle konene likt?

Og til dere som mener at man må følge lover i det landet man bor i: Når man er gift på islamsk vis, vil ikke den norske staten anerkjenne nikah. Du kan være gift i følge Star Strek-universet, staten vil ikke anerkjenne det. Nikah må ikke registreres i Norske Tinghus. Konene står likt med tanke på arv og rettigheter når ingen registrert som ektefelle. Norske staten tillater at du har flere "kjærester".

Islam er den eneste religionen som ivaretar kvinners rettigheter. Ifølge kristendommen og jødedommen er det ubegrenset med antall koner. (Nesten) alle Profeter (fred være med dem) hadde flere enn 1 kone.

Ekteskap-fiqh: http://www.youtube.com/watch?v=HWiGdM7NHRc

Litt om flerkoneri:
http://www.islamswomen.com/marriage/islams_position_on_polygamy.php

Valgerd sa...

Det er vondt å lese at du tror på denne kvinneundertrykkende hjernevasken som menn har klart å misbruke sin posisjon med i så mange år. Alle vet at begrensningen i Koranen til å ta maks fire koner, med to føringer på at DET ER BEST FOR DEG Å TA BARE ´EN, er en anbefaling om å slutte med polygami. Det stemmer heller ikke som du sier at kona ikke skal vite om det. Et ekteskap skal være offentlig kjent og de skal ha like rettigheter, derfor er bigami- og polygami praktisk talt både forbudt og umulig å følge i Norge i dag. Takk og pris har vi kommet lenger enn at vi godtar slike fordoms systemer.

Muslimske kvinner har fått nok av slikt religiøst forankret horeri, og protesterer over hele verden. Det har du kanskje fått med deg? Der hvor kvinner har utdannelse, økonomi, trygghet og mulighet til å velge trofaste ektemenn, gjør de nettopp det. Polygamien fortsetter der kvinner er tvunget til å akseptere, som ved fattigdom, sosial urettferdighet eller familieskam. Noe et hvert oppegående og utdannet menneske må jobb i mot.

Salafistanbefalingene dine er så vonde å lese at de ikke burde bli publisert her på bloggen, men jeg velger å gjøre det - for så å motargumentere deg. Verden må også se at det finnes stemmer som deg, stemmer som hjelper egoistiske ufølsomme menn å bedrive lovlig hor. Det er en skamplett i det religiøse fellesskapet. Og gjør meg svært trist.
Det vil ikke overraske meg om du selv er delekone, og bruker din skråsikkerhet om Guds intensjon, som en måte å overleve helvetet på, mentalt og emosjonelt.

Se ut i verden og lær kvinners historie, så kan du se at vi er like mye verdt for verden som menn, også i Guds øyne!

Valgerd sa...

Dessuten har moskeene som inngår ekteskap ikke lov til å inngå bigami- og polygamiske ekteskap. De som har gifterett må forsikre seg at personen er ugift eller skilt , og har papirene i orden. Derfor krever moskeene også at islamsk skilsmisse skjer ved separasjon og skilsmisse på offentlig måte. Den som tar ut offentlig skilsmisse bryter også sitt nikah (islamske ekteskap), derfor er det ikke mulig å være skilt et sted og fortsatt gift et annet, for så å gjengifte seg. Nettopp på grunn av dette bør alle muslimske kvinner kreve offentlig registrert ekteskap, og ikke bare nikah, som juridisk ikke gir deg noen juridiske rettigheter over hodet.

Anonym sa...

Det står i Koranen at hvis mannen ikke klarer å behandle alle konene likt, økonomisk og tidsmessig, er det best å holde seg til en. Dette er for kvinnenes skyld, slik at ingen av dem føler urettferdig behandling, dette er ikke for «å slutte med polygami» som du hevder. For noen er det anbefalt å bare ha en, for andre kan det være greit å ha flere så lenge han er rettferdig hvis mannen vil det. Polygami er hverken oppmuntret eller sett ned på i islam. Det er noe som er «nøytralt» og alternativt kan man si, dessuten er de fleste muslimske menn monogame. Men å hevde at dette er noe galt (haram) er å gå mot Guds ord og Profetens sunna (sedvane).
Jeg vil kun oppklare ting fra rettsvitenskapelig perspektiv (fiqh):
En mann har lov til å ha mer enn en kone, for den som har økonomien og tiden til dette. En kvinne har lov til å skrive i nikah at hun vil reservere seg mot co-wife og skal kunne skille seg hvis betingelsen ikke blir holdt. En mann er IKKE PLIKTET til å informere eller be om tillatelse for å ta en ny kone. Det er helt riktig det du sier at et ekteskap skal være noe som skal være «offentlig», men det er ikke et krav å ha walima (bryllupsfest) . Konene vil uansett vite at mannen har mer enn 1 kone da mannen ikke er hjemme hele tiden. En kvinne har rett til brudegave (mahr) og forsørgelse i form av klær, hjem, mat osv. En kvinne har rett til skilsmisse hvis mannen bruker mer tid og penger på en bestemt kone.
Norske staten krever ikke at nikah er statlig registrert. Sharia krever heller ikke at nikah er statlig registrert. Dette er ikke salafistanbefalinger, dette er fiqh. Du må gjerne rette meg hvis jeg har skrevet noe feil innen fiqh?

At dette blir misbrukt? Ja, helt sikkert. Jeg skal ikke fornekte det. Men å mene at mannen må få tillatelse fra første kone er ikke annet enn innovasjon. Jeg hverken fordømmer eller oppmuntrer polygami i Guds navn. Det er selvfølgelig feil gjort av menn som urettferdige i sin deling av tid og penger. Jeg vil kun påpeke hva islamske lover og rettigheter har å si om dette emnet, ikke om det er riktig eller feil i 2012.

anonym muslim sa...

Synes du fint tar vann over hodet, jeg Valgerd. Kanksje dårlige opplevelser, kanskje dårlige muslimer du har møtt, men i svaret ovenfor, der du hevder å "motbevise" en som mener at muslimske menn kan ta flere enn 1 kone, og opp til 4, så begår du så mange logiske brister, at jeg gikk tom for fingre å telle på. Det er helt greit at du synes ikke noe om å være i et ekteskap der mannen tar flere koner. HEEEELLLTTTT greit, men å kalle dette for "religiøst forankret horeri" - hvordan tror du virkelig din tro overlever slike anklager mot noe som er tillatt i Islam? Jeg velger å tolke det dithen dog at du mener de som misbruker konseptet, og ikke det Gud har tillatt. Jeg er enig i at oppfordring er blitt gjort for at man må være rettferdig og derfor vil det være noe som ikke anbefales alle og enhver, men likevel, du går langt over streken i det du skriver.

Og ja, enig med det som ble skrevet av søster/bror ovenfor - de lærde jeg har spurt, nevner fint enkelt at mannen ikke må fortelle konene om hverandre, og det at det er offentlig annonsert betyr ikke at kone 1 MÅ bli fortalt om det, for offentlig annonsert går fint an å være uten at den første konen vet.

Uansett, du må gjerne følge de "progressive muslimene" du ofte formidler fra. Det er ditt valg, men å komme med ting som ødelegger andre folks imaan er noe du bør være forsiktig med.

Ragnhild Mestad sa...

Anonym som skrev kommentar 30.desember sier at kristendommen aksepterer flerkoneri. Det stemmer ikke. Det nye testamentet snakker om ekteskap som mellom én mann og ei kvinne. Det nye testamentet aksepterer heller ikke utenomekteskapelige kjærester.
I jødedommen var det tidligere vanlig med flerkoneri, men praksisen ble avviklet.
Nå vil det alltid være de som allikevel har flere utenomekteskapelige forhold på tross av at det er synd.

ZiggZagg sa...

Jeg mener at problemet ikke består i flerkoneri i seg selv, men manglende likestilling i miljøet.

I Norge er det ingen som tvinges av økonomiske grunner til å gifte seg med en mann som allerede er gift. Kvinner velger det til syvende og sist selv. Hvis de blir fysisk truet er det naturligvis en politisak, og ulovlig uansett.

Jeg mener at bigami bør tillates. States har ingen rett til diktere hvordan folks kjærlighetsliv skal være, så lenge det involverer voksne mennesker som velger fritt selv.