mandag 21. november 2011

Å gå motstrøms

Det er ikke det enkleste å være en moderat muslim i Norge. Debatten om islam er polarisert og det stormer i begge ytterkanter. Jeg prøver tappert å balansere på midten av linjen, SOM muslim, SOM norsk. Somme tider vurderer jeg å legge ned bloggen og gi tapt i kampen om å formidle islams indre skjønnhet med et håp om formasjon. Det er sant at det finnes ekstreme ytterliggående tolkninger av islam som skremmer, det er sant at det finnes politiske kamphaner som misbruker islams navn til en motbydelig krigersk innpakning som ikke hører hjemme i det fredelige budskap Gud ba oss formidle.

Men det er også sant at de aller aller fleste muslimer ønsker å leve i fred og harmoni med sin Gud, hverandre, sine medmennesker, sitt samfunn og hele verden forøvrig. Det er også sant at jeg syns islam har så mye vakkert ved seg at det i rettferdighetens navn er behov for å få dette frem på en mer nyansert måte, på mitt eget morsmål. Og når jeg føler at jeg går lenge i motvind og det blåser kaldt og hardt, er det nettopp slike e-mail som gjør dagen min;

"Hei Valgerd!

Jeg er en tenåring som nylig har oppdaget bloggen din. Jeg har lest innlegg fra både i år og i fjor, og jeg må bare si at du er utrolig flink til å formidle. Formidle ting som du mener er rett, og du er også flink til å forklare hvorfor noe ikke er rett. Jeg har lært en del av deg, selv om jeg bare har lest bloggen i en kort periode. Stå på videre! Du er med på å endre menneskets syn på Islam. "



(bilde: justwriteonline.typepad.com)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det er krevende og vanskelig å forstå islam. Men er man inni det, så ser man at islam ikke er en streng religion, og gir oss mye frihet. Greit at vi ikke spiser svin, ikke drikker alkohol, hijab må vi kvinner ha osv...men alt har jo sin grunn:) ALLAH hører oss, ser oss, vet hva vi gjør, gir oss våre ønsker så lenge vi følger hans spor, som dua:) Jeg beundrer deg, Valgerd. Du er en flink dame som viser islam på den riktige måten;) og man skal leve islam slik man vil, og ønsker. Det er ikke noe tvang i religionen:)

Valgerd sa...

Jazakallah, tusen takk til Anonym.