mandag 19. desember 2011

Er det plass til meg?

Etter at jeg gjestet TV2s "God morgen Norge" studio sist uke har reaksjonene ikke latt vente på seg. At en muslim feirer jul har åpenbart provosert de mest fundamentalistiske muslimene. Ateistene jublet, for de fikk enda en stemme for at julen er mer enn kristendom og feiring av Jesusbarnet. Agnostikerne og de kulturelle nordmennene løftet på skuldrene og sa "så hva?", "jula er da for alle". De kristne har jeg ikke hørt noe fra i denne omgangen, men muslimene jeg kjenner - de har delt seg inn i de grupperingene jeg forutså før jeg sto frem som julefeirende. De aller fleste sier ingenting, en del sier at de selv feirer jul og at det er tøft og koselig at jeg "sto frem" som julefeirende selv, mens den harde kjerne raser. Da snakker jeg ikke om de erkekonservative imamene som sitter i sine moskeer og ikke kommenterer hva som skjer i det offentlige rom, men de unge svovelpredikantene i Islam Net.


Nå er det noen som påstår at jeg "ikke kan noe om islam", at jeg er en villfaren konvertitt som snakker etter eget forgodtbefinnende. Det medfører ikke riktighet. Jeg har fra jeg ble muslim for fem år siden studert et stort antall bøker om islam fra flere hold, deltatt i opplæring i tre moskeer, deltatt på både Rabitas opplæringsgrupper, Islam Nets konvertittskole, Bilals kvinnegrupper og i nærmere tre år fått daglig opplæring i salafistisk islam av min tidligere ektemann som ikke bare var imam, men hadde studert hadith hos bl.a Al-Albani. Han er hafiz, Koranlærer og var tidligere fast ansatt som moskeleder i Sharjah, UAE. Jeg har studert alle hovedbøkene om salafibevegelsen, i likhet med det meste som er skrevet på norsk om islam. Jeg har også studert videoer og youtube leksjoner fra alle ælims (lærde) som Islam Net promoterer, som Yusuf Estes mm, pluss Hamza Yusuf . I tillegg har jeg lest alt Tareq Ramadan har utgitt både på norsk og engelsk. Jeg har lest og leser daglig Koranen på både engelsk og norsk, og har studert den med egen Koranlærer. Jeg har lært å resitere Koranen etter gjeldende regler og jeg har studert og forstår en del arabisk, også arabiske dialekter. Jeg har lest tafsir (Korantolkning) med lærer. Jeg har også tillatt meg å lese islamkritiske bøker, og bøker som beskriver konvertittprosessen (Anne Sofie Roald). Jeg er i den senere tid inspirert av Nawal El-Saadawi og den amerikanske imamen Dayiee Abdallah. Jeg beundrer den norsktyrkiske filmskaperen Nafise Ôzkal Lorentsen som har laget filmene "Gender me" og "En ballong til Allah". Jeg har studert sufismen, og kjenner muslimer i av all verdens nasjonaliteter og kulturer. Jeg sier ikke at jeg er en ælim (lærd), men jeg kan litt om hva jeg snakker om. Å avskrive mitt ønske om et moderat og sekulært islam som egenprodusert oppspinn er derfor ikke korrekt. Mine tanker finnes også hos så veldig mange andre. Over hele verden. Jeg har reist til muslimske land, bodd sammen med muslimer i perioder, og hatt muslimske venner hele livet.


Islam Net, organisasjonen som markedsfører seg som de som skal "oppklare misforståelser om islam", men tvert i mot skaper stadig flere. Det er nemlig ingen som kan påstå at de kjenner "den éne fulle og hele sannheten om islam", når det aldri har vært konsensus blandt de lærte noen gang. I tillegg til flere lovskoler, finnes det mange retninger, både politiske og kulturelle som har strukket "islam" til å bli en slags presenning, som tydeligvis blender folk fremfor å motivere til frihet, individualisme og kritisk tenkning. Det Islam Net gjør er å misjonere salafistisk (wahabism) ultraortodokse tolkninger av islam. Denne ser vi praktisert i f.eks Saudi-Arabias styresett. Denne type islamforståelse støtter dødsstraff, ønsker kjønnssegregering i samfunnet, mener at hijab er en plikt for alle muslimske kvinner, at seksualopplæring skal unngås, mener at mannen har vetorett over sin kone, og legitimerer også fysisk avstraffelse. Debatten har vært grumsete etter at Olav Elgvin i bloggen Muslimprosjektet, tok opp saken i fjor under et foredrag på deres konferanse på Sentrum Scene. De har siden prøvd å fornekte dette synet, og til og med laget en video hvor foreleseren snakker om hvor rettferdig og vakker islam er, og at de generelt ikke oppfordrer til vold. De har aldri dementert at de støtter fysisk avstraffelse av kvinner som korreksjon fra sine ektemenn. Dette er alvorlig, fra en norsk muslimsk studentorganisasjon.


Islam Net har klart å sanke mange ungdommer i sin stall, betalende medlemmer som finansierer den enorme misjoneringen med store konferanser, en aktiv nettprofil og gatestands på Karl Johan og utenfor andre arrangement. De mottar store pengegaver og får inn enorme summer på auksjoner. På konferansene, som jeg har deltatt på, inviteres de store youtube-misjonærene som driver en form for opplæring i konservativ islamforståelse, blandet med psykologiske virkemidler for store forsamlinger. Det hauses opp en sterk fellesskapsfølelse, blandet med en bit offerrolle (verden er så fæl mot muslimene og "anti-islamske holdninger", og det er urettferdig), et forsøk på en logisk retorikk som egentlig ikke henger på greip, men som ikke kan bli motsagt da det er messing fra en scene, og skremsel. Store og skumle trusler om helvetet, Guds straff, rettferdighetens Dommedag og all tvil eller kritisk tenkning betegnes som "fristelser fra Satan" eller "din egen egoistiske vilje til å være ulydig". Enten blir man fanget i ledernes messende hjernevask, eller så føler man seg ganske uvel der man sitter og hører ting man knapt kan tro. Jeg har opplevd å bli dratt mellom begge fasene.


Jeg har tidligere sagt i både avisintervjuer og på bloggen at jeg ikke anser Islam Net som en trussel. De oppfordrer ikke til ekstreme meninger eller til terror. De misjonerer "klassisk islamteologi". Og det gjør de. Problemet er at organisasjonen nå har vokst seg så stor at den har fått en stor påvirkningskraft i det muslimske ungdomsmiljøet, spesielt i Oslo. Og ungdommen utsettes for en radikaliseringspress der det kan være veldig vanskelig å forholde seg til videregående- eller høyskole og universitet uten å bli konfrontert på daglig basis av dette "moralpolitiet". Sosial kontroll og trusler om ekskludering fra det religiøse miljøet er hverdagskost for de fleste muslimer, også i Norge, meg selv inkludert.


Det som imidlertid er et problem er at Islam Net ikke går videre enn å forklare teologien. De bidrar ikke til å fjerne én eneste misforståelse om islam, men bekrefter det islamkritikerne er skeptiske mot. Nemlig undertrykkelse, forskjellsbehandling, voldsbruk og segregerte samfunn. Et samfunn som ikke promotererer frihet, ekte demokrati og likhet for alle. Det er en dårlig og skremmende forstilling om et samfunnet jeg absolutt ikke ønsker velkommen.


Det som skulle vært ønskelig var at disse og andre hadde brukt denne teorien, utviklet forståelsen med en forklaring om samfunnets forandringer gjennom tidene, kulturell tilpasning, modernisering og retten til å ta og stå ansvarlig for egne valg (som for øvrig er forankret i Koranen selv). Den er dessverre totalt fraværende i disse prekenene.


Da jeg begynte å konfrontere enkeltpersoner fra denne gruppen og andre med samme verdisyn, opplevde jeg en voldsom aggresjon. Det var tydelig strengt forbudt å stille spørsmål ved noen av deres standpunkt, og mine spørsmål ble ikke bare sett på som en personlig fornærmelse, men også "krenkende mot religonen. Krenkende mot Allah swt". På hvilken måte kan Gud føle seg krenket over et menneskes spørsmål? Gud som er omtipotent har ingen behov, verken for ære eller respekt, Han ER ære og respekt. At en av Hans skapninger stiller spørsmål om hvordan livet skal leves utfra Hans veiledning(er), må vel heller være en berømmelse og glede da det viser at skapelsen (i dette tilfellet mennesket) fungerer som det skal? Det er i allefall mine tanker om kritisk tenkning og utspørring av menneskelige "sannheter" som påstås være fra Gud. Er disse reglene fra Gud lar de seg utspørre uten at andre troende trenger "å føle seg støtt på vegne av Gud". Det blir hyklersk for meg.


Ballen har rullet videre, ikke bare enkeltpersoner fra Islam Net, men også deres leder Fahad Qureshi sier nå at;
"Fahad Qureshi Astaghfirullah, det er slike ekstremister som deg som skaper fordommer mot moderate muslimer som oss. Bare fordi vi er uenig med deg om at homofilt samleie er tillatt i islam, fordømmer du oss og ber folk ta avstand? Dette var skuffende."



for 8 timer siden
Axmed Samedov
  • skam deg!!! du bringer skam over muslimene og vår rene religion! Hva i all verden er det du driver med?? Typisk norske revertitt hobby-muslimer, klarer ikke dy seg fra å slutte med kufren sin!



    Maryam Oslo (se bildet under) har promotert en artikkel på sin facebook profil som oppfordrer til at islam skal tillate menn å implementere penis inn i avføringskanalen til andre menn og gni ut og inn. Jeg sier dette for å advare mot denne kvinnen som har valgt å følge Satans vei ved å prøve forandre islam.

    Al Suhaymin ‎--- Mariann Alarabi: er det greit å legge ut andre mennesker på denne måten?? er det mulig hennes utlegg var ment som ett spørsmål? ---

    det er ikke bare greit å advare mot mennesker som sprer villedede ideer som innebærer kufr, det er faktisk obligatorisk. meningen slik jeg ser i posten til abu sayfullah er ikke å nedgradere hennes person, det spiller ingen rolle hvilken person det er snakk om, uansett hvem det er som sprer organisasjoner og ideer som inneholder kufr (aksepten av homosex) må de advares for ellers kan stakkars ungdommer som ikke har så mye peiling tro at det er tillatt med slike umenneskelige handlinger av å putte penisen inn i bakenden til en mann.

    hennes utlegg var ikke ment som noe spørsmålet da hun har promotert en organisasjon basert i usa som fremmer homosex og våger å hevde at slike umenneskelige aktiviteter er tillat i islam, at akhi abu sayfullah har observert at hun fortsatt poster slike forkastelige ideer på hennes profil er et klart bevis for at hun fortsatt står for å tillatte slike umenneskelige handlinger. det som er ekstremt farlig er at hun har tenkt å åpne en lignende kufr organisasjon i norge og vi vet at organisasjonen i usa som hun kopierer jobber for å gi menn rett til å ha analsex med andre menn.

    --- Mariann Alarabi: kanskj nettopp denne kvinnen trenger vennskap og veiledning. ikke sverte og utestenging... ---

    hun trenger uten tvil veiledning, men om hun fortsetter å spre ideer om homosex i islams navn offentlig må hun selvsagt advares mot og avsløres offentlig.

    man kan jo spørre MaryamOslo om hun også mener det er greit med dyresex? er det homosex og dyresex som vil si å være ''progressiv'' som hun skryter så mye av?

    Elyes BenMohamed Toumi Abid Brødre, jeg er like enige som alle at man må snakke mot muslimer som fortolker selv, og forandrer på Allahs ord,uten tvil må dette bekjempes. Jeg bare håper at vi heller kan gjøre det i det stille uten å lage masse oppstyr offentlig, for slike som denne misledete personen, får promotert sine forvrengte syn mer, hvis vi legger ut linker og kanskje får en mediasak på dette.. Mitt råd er å sende en høfflig privat mail med hikhma hvor man gir råd med daleel, det vil være mer effektivt!

    Hege Hana Stokke Hatata Salaam aleikum
    Utrolig trist at en muslim beveger seg vekk fra den sanne Islam. Og enda tristere er det at denne personen sprer usannheter om vår vakre religion.
    Måtte Allah lede henne på den rette vei. Ameen

    Fra Islam Nets forum advarer "Muslim G" mot å lese bloggen min, at det jeg gjør er ulovlig/haram og at jeg er en villfaren vanntro/ kufr nå.


    Islam Net har fått blod på tann, for ikke bare "feirer" jeg jul, men jeg støtter homofiles rettigheter til å ha sin tro, uansett hvilken den er. Jeg støtter et samfunn som gir kvinner og menn like rettigheter, som jobber for frihet, fred, individualisme og sekularisme. 

    Jeg bryr meg personlig svært lite om hva Islam Net mener om meg. Det jeg bekymrer meg for er hva denne organisasjonen gjør med tusenvis av unge minoritetsmuslimer i denne byen, og det frie spillerommet de har til å drive sin radikalisering og segregering i Norge. Det er noe jeg verken liker eller støtter. Derfor skriver jeg denne bloggposten så fler kan få vite hva som skjer innenfor "islam" og "muslimene" som så mange mener å vite hva er, men så utrolig få forstår at vi ikke er samstemte eller likesinnede - over hodet. Vi må slutte med kollektivismen og se mennesket, for stadig flere er sammensatt av utradisjonelle kombinasjoner. Jeg er en norsk muslim, enn så lenge. Så lenge jeg klarer å bære varemerket "muslim". Jeg begynner å tvile på om det er plass til meg her?

    Gud er raus nok, men menneskene - akk, de er mangelfulle. Måtte Han tilgi oss alle for våre tilkortkommenheter. Vi har alle nok å ta av. I mellomtiden ønsker jeg alle mine lesere en riktig 
    God Jul og et Godt Nyttår!





16 kommentarer:

Randi Målen sa...

Håper og tror at det også er veldig mange som støtter deg!
Min eks kommer er muslim, født og oppvokst i Beirut, hans familie der nede har fra barna vært små, hatt juletre i sitt eget "muslimske" hus. Ingen tilber treet, ingen tilber nissene, eller at det andre jula er for så veldig mange av oss! Var aldri noe problem med julefeiringa i vårt flerreligiøse hjem, i alle fall, til og med englene mine var aksepterte(de skulle jo heller ikke tilbes...)Og god mat og drikke? VI serverte halal pinnekjøtt, og brus, for de av oss som var vant med øl, serverte vi alkoholfritt juleøl...Hørte heller aldri noe negativt om sånt fra andre muslimske venner(og en av disse er nok etterhvert meget velutdanna innen islam)
Synd at noen alltid skal motarbeide, ødelegge...
Ønsker deg og dine ei strålende jul, som du feirer på din måte...:)

Kaoskontroll sa...

Jeg vokste opp i et kristent miljø, og da vi skulle over på videregående var det en del venner som valgte et kristent gymnas. Ungdom er svært påvirkelige, og i årene som fulgte gikk mine venner fra å være kristne, som trodde på den menneskeelskende og tilgivende Gud, til å være fortvilet opptatt av synd og skam. De var gode og omtenksomme jenter, og likevel bekymret de seg stadig mer over at de ikke levde rett nok, og straffen de ville få for det.

Heldigvis modererte dette seg når de vokste til og ble mer moden i både forholdet til Gud og ekstremistisk påvirkning. Forhåpentligvis vil det også skje med de søkende unge muslimer, som er så opptatt av "det riktige" at de overser at nestekjærlighet, omtenksomhet og et generelt godt hjerte for både seg selv og sine medmennesker er grunnverdier i Koranen. Som i Bibelen.

Noen vil alltid henge seg opp i "eksemplene" og ikke se de store linjene, og selv i moden alder , fremheve Gud/Allah som firkantet, fordømmende og sinna. Og det er ofte disse menneskene som har tendensen til å hevde de har den rette tro. For de har ikke ydmykheten troen faktisk krever av dem. De er bedre enn andre... og innser ikke at de i det feiler. Opphøyer seg til noe guddommelig selv.

I diskusjon med en ekstremistisk kristen spurte jeg en gang "Og det er dere som har den rette tro" (Ref. til trosamfunnet han var med i.)
"Ja!" svarte mannen, sikker i sin sak.
"Det var rart" hevndet jeg "for når dere står samlet, kanskje 1000 av dere, ja da er det jo ingen av dere 1000 som tror på eksakt samme måte. Dere leser den samme Bibelen ja, og dere hører de samme ordene fra deres predikanter, men fordi hver og en av dere har ulike personligheter og ulike erfaringer vil det alltid være ulike nyanser i hvordan dette blir oppfattet og tolket. Så da kan dere ikke tenke og tro på akkurat samme måte... og hvem av de 1000 har da den rette tro, når det er 1000 varianter av troen bare blant dere?"
Da ble mannen ganske så taus. ;)

Når det gjelder tro må man følge sitt eget hjerte og sin egen samvittighet, og ikke minst være ydmyk over at Allah er mer vis enn noen av oss. Å tro man vet bedre enn andre som ærlig og oppriktig også forsøker å følge hans ord... ja, da går man på tynn is. For ett menneske alene er ikke vist nok til å forstå kompleksiteten fullt ut. Kanskje har man mer rett enn det mennesket man dømmer og kritiserer ett punkt, men man kan også ta mer feil enn mange på utallige andre punkt. Så ydmykhet er viktig!

Julia sa...

Det som slår meg aller mest med den IslamNet gjengen er hvor irrasjonelle de er. Dette er folk som klager sin arme nød når man ikke vil tillate hijab for politikvinner i norge eller når man ønsker å forby niqab i Frankrike. Det skal jo være religionsfrihet må vite. De samme folkene mener at kvinner ikke bør jobbe som politi, de mener at i en islamsk stat skal det være forbudt for kvinner å gå rundt uten å dekke håret. De mener apostasi er straffbart.

Både fornuft og rettferdighetssans (det ene følger kanskje med det andre) er fraværende.

Magne D. Antonsen sa...

Bra blogg, Valgerd!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Unknown sa...

Er uienig i at vi muslimer skal feire jul, men jeg er enda mer uenig med de som hyler "kuffr" for hver eneste ting. Kuffr er et sterkt ord, og vår profet Muhammad (saws) har sagt at den som kaller en muslim for kafir, uten å være 100% sikker, er kafir selv. Islams mål er å lage moralske mennesker av oss. Vi må rense vår nafs (ego) fra alt som ikke er Realitet. Vi må fjerne alt det "svarte" fra vår hjerter slik at Allah's (swt) Noor (Lys) kan skinner gjennom.

Real Islam
http://www.youtube.com/watch?v=dcrjBJVv9M4

Real Islam 2
http://www.youtube.com/watch?v=c0qZ9_G8Tj4

Real Islam 3
http://www.youtube.com/watch?v=OeN37pzEsvM

Showing Love, Compassion and Mercy to Disbelievers - Mokhtar Maghraoui
http://www.youtube.com/watch?v=Mr-lJK494qY

The Inner Struggle of the Self - By Mokhtar Maghraoui
http://www.youtube.com/watch?v=HIujr6t8Oj4

Her er også en bra side med mange svar om alt innen Islam. Man kan også sende in spørsmål selv:
http://eshaykh.com/

Unknown sa...

Glemmte å tilføye at, i dag er det mange muslimer som er muslimer bare på overflaten. De mangler de kvalitetene på innsiden, i hjertene dems, som en ekte muslim burde ha og som er det egentlige målet til Islam.

Jeg er sikkert uenig med deg i noen ting men jeg skal ikke hyle "kuffr". Mennesker gjør feil, det er derfor vi er mennesker, og Allah (swt) tilgir de som har ærlige intensjoner og de som gjør tawba. I en hadith sier Muhammad (saws), Allah (swt) elsker mennesker mer enn en mor elsker sin barn...

joil sa...

All respect,
Away from the argument of whether what you do is right or wrong I'd like to present you with the scientific method of making new contributions.
Read tons of books in physics, would you end up a professor of physics? NO! You have to follow a rigorous educational and training process that will prepare you. You could know better than the real professors, but this is a chance encounter that is not to be taken into consideration.
Follow what other scholars say until you become one. Practicing islam is easy. Islam as a subject of major is not. Eating is easy, understanding the digesting process to be able to perform surgeries is not.
I hope I delivered my point.
Fighting the wind mills will take you no where. What to do with Christmas as a muslim is not a new question. Read the different Fatwas, and choose either based on the justification that each presents.
Being inspired by Nawal El-Saadawi tells a lot about you. LOST!
I do not understand why people accepts astronomy without trying to be astronomers, but when it comes to religion everyone is a scientist. Yeah, you said you are not, but you act as "a not very knowledgeable" one.
I did not read whole post, and I am not trying to offend you, it just pisses me off that it is accepted that anyone tries to innovate in religion after reading 0 or N of books, but none tries this with other mundane subjects, which actually should be much less sensitive (in terms of punishment and reward :)
I hope you will be able to reach your goal of truth ("absolute" truth comes after death). Try to be a good muslim, but not a muslim shaped according to others' expectations, whether muslims or not.

Valgerd sa...

Takk til alle som leser og legger igjen kommentarer!
Og btw, jeg har aldri sagt at jeg forteller andre muslimer hva de SKAL gjøre. Jeg forteller verden at det går ann å være en sekulær muslim.

Jada sa...

Fint at du har synspunkter men ser at du er ute etter å kaste brennfakler her og etter publisitet. Egentlig bør jeg ikke svare på dette innlegget for det er akkurat det du vil. Men vil bare fortelle deg at det ser ut som du er ute etter publisitet ved å stille opp på god morgen norge, skrive innlegg i vg om temaer som blusser opp hverdagen og tenner på alle plugger hos både muslimer og ikke-muslimer.

Lykke til med det stuntet ditt om å bli en nora eggen eller lignende i norge ved å reklamere om at du kan ditten og datten om islam. MashaAllah du kan sikkert mye og håper du lærer enda mer, men vær litt ydmyk, det er nøkkelordet for en muslim!

Marianne sa...

Til Jada: Gå litt i deg selv; kritiserer du henne fordi hun er et enkelt mål, som kvinne og norsk? Hadde vært greit å høre hva du synes om islamnets mangel på ydmykhet også, den er mistenkelig fraværende. Fordi du er en del av dette nettverket, kanskje, men for redd for å tone flagg... og navn?

Anders M. Tangen sa...

Du er ei tøff dame, som gir håp for en fredelig verden med lys og kjærlighet! Takk for at slike som deg viser vei, og bringer oss alle nærmere hverandre. Jeg ser mange muslimske hjem som har både adventsstake i vinduet, juletre, men bilde av en moskè i stua. Det er fint og vakkert. Fokuser på det som binder oss sammen, og ikke det som skiller oss. Vi skal leve sammen. Takk igjen.

Thomas Ravn Ulvestad sa...

Det er så bra at noen tar opp alle de viktige sakene i samfunnet. Det viller vært for galt om sultkatastrofer, død og fordervelse skulle få all oppmerksomheten...

Spot the sarcasm :)

Thomas sa...

Alhamdulillah! Jeg ble så glad når jeg leste dette innlegget. Det er på tide at noen tar bladet fra munnen og forteller disse fra islamnet hva de faktisk holder på med! Hele deres konsept er jo å fjerne misoppfatninger om islam. De skjønner ikke at de gjør det motsatte. De inviterer kontroversielle foredragsholdere, refererer til ikke-lærde personer på nettstedet sitt og mye mer. De har gjort mitt liv som konvertitt vanskeligere, og jeg vet at dette gjelder for mange andre også! Som du sier, Valgerd, ikke alle er wahabier. Heldigvis! Og heldigvis er de en minoritet i den muslimske verden. Men dessverre skriker de ofte høyest. De slenger ut med kuffr, shirk, kuffar.. Og bruker dårlige Yusuf Estes-argumenter som at man skal være forsiktig med å bruke ordet wahabi osv, og det sier bare noe om hvor uvitende de kan være.

Det er så provoserende slik de holder på, men vit at du er en mye større kilde til både kunnskap og inspirasjon enn det de noen gang har vært. Fortsett med ditt gode arbeid.

Jeg håper vi en dag kan få en organisasjon i Norge som faktisk bidrar til å minske misoppfatninger om islam.. Der foredragsholdere som Hamza Yusuf og Al Yaqoubi kan komme å fortelle det norske folk om skjønnheten i vår vakre religion.

IslamNet: Skjerp dere. Måtte Allah SWT veilede oss alle.

Valgerd sa...

@Thomas *tommel opp* :-)

Thomas Ravn Ulvestad sa...

@unknown

Hvis Islams ultimate mål er å lage moralske mennesker av "oss", så kan jeg opplyse dere alle om at det går fint an uten å drepe så mange i prosessen. Det går også helt fint å klare det uten å tilbe fiktive høyere makter.

Det er en blanding av sunn fornuft, nestekjærlighet og empati. Hvis flere mennesker hadde hatt det kunne verden vært nirvana i seg selv, men det er jo klart at det er viktigere å krangle om hvem som har den "sanne fiktive guden". Det blir jo mye mer action, død og fordervelse av det...

Jeg gir opp. Verden ville vært en bedre plass uten religion.

Trollmora sa...

Mashallah for et flott innlegg! God jul til deg fra meg :-) vi feirer også som vi alltid har gjort! Stå på du! Vi er mange som deg :-) men vår stemme er desverre svak enn så. Lenge.....