onsdag 18. januar 2012

Belastet varemerke

I går ble det kjent at ytterligående politiske "islamister" i Norge har laget en video de har publisert på YouTube, der de gjør en bønn til Gud om at deltagere i krigen i Afghanistan skal straffes. Det som er spesielt for denne videoen er at det er den norske statsministeren Jens Stoltenberg, utenriksminister Jonas Gahr Støre og kronprins Haakon med flere, som er avbildet i videoen og utpekt som "fiender av muslimene". Norge, NATO og ISAF er betegnet som fiender og i krig med muslimene. Det var også lagt inn i videoen bilder av kistene til døde norske soldater, men disse har Nrk avstått fra å publisere.

Denne polariseringen av fiendebildet "vesten mot muslimene" kjenner vi igjen fra annen politisk islamisme, global jihadisme og terror fra nettverket Al-Qaida. Det er sjokkerende å se slike bilder, og jeg er takknemlig for at PST tar saken på alvor og etterforsker både produsentene og nettverket rundt disse ytterligående, ekstreme miljøene i Norge. I går ble PST årlige åpne trusselvurdering presentert, og de bekrefter at det er en økende rekrutering til disse miljøene. Det bekymrer meg stort, både som samfunnsborger, nordmann og muslim. Som digital nabokjerring og blogger har jeg lagt meg i selen for å snakke høyt og utfordre mørkemenn og lyssky holdninger. Jeg innser til min store forskrekkelse at kampen mot menneskefiendtlige holdninger, praksis og politikk er som et tolvhodet troll. Kapper du av ett hode, gror det start ut to nye. Kanskje kan vi ikke bekjempe intoleranse, ekstremisme og inhumane verdier over nett, men vi skal virkelig ikke sitte stille og se på at det får vokse fritt heller. Vi står klar med roundup'en! Politi og påtalemyndighetene må gjøre jobben sin hva angår å etterforske, straffeforfølge og dømme de skyldige etter norske lover. Vi andre må reagere og handle når vi ser og hører urett.

Jeg har ingen plan om å komme til den varslede demonstrasjonen 20. januar, arrangert av den ekstreme facebookgruppa "Demonstrasjon - norske soldater ut av Afghanistan" med en "Abu Ibraheem" i spissen.
PST opplyser at de vet hvem som står bak gruppa, demonstrasjonen og videoen, og navn som Arfan Bhatti er nevnt i media. Dette er en ekstrem og kriminell del av et religiøst-politisk miljø, og har ingen relevans til Islams Råd Norges holdninger eller den generelle muslimens meninger.
Å stille i en motdemonstrasjon vil bare skape hissigere aktivister, og kan forårsake uro, vold og skader på mennesker.

Flere moderate muslimer tar til motmæle i media og forklarer at dette er en trist og uislamsk video, som f.eks Mohammad Usman Rana, Akhtar Chaudry og Waqas Sarvar. Abid Raja går enda lenger og sier at det er muslimske ledere som må snakke opp og slå tilbake mot disse "skadedyrene". Basim Ghozlan fra Rabita, sier at de enkeltinvidene som står bak dette ikke tilhører noe muslimsk miljø eller moske. I mine øyne er det å bagatellisere problemet. Som muslimer har vi alle et ansvar for å si fra og rette opp i urett som foregår i islams navn.

Jeg er såret, sint og skammer meg over at noen som kaller seg muslimer tenker, føler og handler på en slik måte. Det er så langt bort fra islams opprinnelige intensjon man kan komme.

Jeg må si meg enig med Abid Raja denne gangen, at jeg syns det muslimske miljøet er for passive og gjør for lite for å ta til motmæle og vise avstand til slik uttalelser og planer. Facebookgruppen deres har 1544 medlemmer, riktignok ikke bare muslimer. De har lokket til seg noen ikke-muslimske medlemmer som er i mot norsk deltagelse i Afghanistan, og som sympatiserer med gruppas planlagte demonstrasjon.

Hva er det egentlig som skjer?

Hvis du ikke kjenner til politisk jihad kan jeg forklare det i korte trekk. Osama bin Laden og tidlige Al-Qaida var en organisasjon som var i mot amerikansk imperialisme og invasjon i muslimske land fordi de mente at USA brukte dette i et globalt maktspill for kontroll, penger og makt. De sammenligner dette med et middelalders korstog fra vesten mot muslimene i øst. Ved å tegne et fiendebilde av USA og "vesten" har flere terrorister og anti-amerikanske muslimer dannet forskjellige nettverk av lokal eller global kamp mot vestlige verdier. Stort sett har dette foregått i kriger og i politiske organisasjoner, men også gjennom alvorlige terrorhandlinger. Den mest kjente er anslaget mot tvillingtårnene i New York City 11. september 2001. Slik har den stadig voksende polariseringen mellom vestlige og muslimske verdier vokst frem, og ondsinnede konspirasjonsteorier florerer. Stadig flere unge blir radikalisert og dratt med i en fiktiv ideologisk krig, skapt av terrorister som sitter på sine egne agendaer. Når det kommer til stykket er ikke disse heller enige om hvilket system som er det beste for samfunnet eller hvilken politikk som bør styre, men de fordekker uenigheten ved å samles om shariabegrepet. Islamsk lov og drømmen om en islamsk stat kan dog tolkes på mange forskjellige måter. Men i opposisjon er de samlet mot fiendebildet "vesten".

Disse menneskene mener altså at USAs invasjon av Afghanistan var en krigshandling, og ikke en intervensjon av NATOalliansen som et fredsforebyggende, internasjonalt tiltak godkjent av FN. De mener likeså at fordi Afghanerne i hovedsak er muslimer (av forskjellige retninger og sekter), er dette et vestelig angrep på muslimer som forsvarer sitt fedreland. At Afghanistan selv har prøvd å bekjempe Taliban (ekstremt gammeldags, voldelig og undertrykkende islamistisk gruppe som før ledet landet) blir bortforklart. Striden står derfor mellom de "rettfølgende" Talibanistene og de "vranglærde" vestelige ikke-muslimene. Dette er det polaristiske fiendebildet som er malt opp, og som hjernevaskes muslimer over hele verden for å søke støtte. Mange blir fanget av propagandaen med offerrollementaliteten som brukes, og det trekkes paraleller til hvor utfordrende det er å være "rettfølgende" muslim i et "vranglært" samfunn. Det spres videoer og artikler på internett med indoktrinerende vers, sanger, meldinger og "opplæring i sannheten" om at det er en hver muslims plikt å stille til "verneplikt", dvs krig når du blir bedt om det av en muslimsk leder. Disse reglene gjaldt på profetens tid da muslimene var en liten gruppe som stadig ble angrepet av andre grupper, og kampene var basert på selvforsvar for å overleve. Senere ble kampene brukt til å erobre land og skape et større imperium. Nå forsøker ekstreme islamister å lure muslimer til at "den muslimske verneplikten" skal brukes til terrorhandlinger i en moderne jihad. Dette er selvfølgelig sludder og vås!

Jeg syns i disse dager det er vanskelig å bære det belastede varemerket "muslim". Det skal jeg ærlig innrømme. Jeg kunne trengt en god historie eller to i media nå, hvor muslimer eller islam ble satt i rettferdighetens positive lys, og kriminelle idioter kunne bli kalt akkurat det de er, og at hedersnavnet muslim ble fratatt dem som tittel.

Muslimer er også norske, muslimer er også i Afghanistan representert gjennom det norske forsvaret, muslimer vil også ha fred, muslimer støtter også ISAF, muslimer liker også Kongen, statsministeren og utenriksministeren. De aller fleste av Norges ca 150 000 muslimer lever i fred og fordrageligehet med sine naboer, og fortjener ikke å bli assosiert med slike kriminelle klovner.
Våre veteraner fortjener det heller ikke. De har mer enn andre bidratt til å opprettholde fred og sivilisasjon for oss alle sammen. Kongen, statsministeren, utenriksministeren og det norske forsvaret gjør en utmerket jobb, og vi er stolte av dere!








11 kommentarer:

halvorni sa...

Godt skrevet om et viktig og dagsaktuelt tema!

Magne D. Antonsen sa...

Bra blogg, Valgerd!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Ove Kristian Furelid sa...

Synes det er bra at andre muslimer tar avstand fra dem som ødelegger for de av muslimer som er fredelige av seg selv om det er noen muslimer som kanskje er redde for å bli hetset hvis de stikker hodet frem. Vi har allerede en gærning her i landet og han heter Anders Behring Breivik og vi trenger det å øke motstanden mot visse typer mennesker.

Elise sa...

Første gang på lenge jeg har sett noen skrive så ærlig og konstruktivt om muslimer på nett. På tide at noen taler fredfulle menneskers ord, da mange bare ønsker å dømme i uvitenhet her omkring.. Akkurat som kristne er muslimer folk, det finnes skurker i alle religioner, land og kulturer. En ting flertallet bør gjøre er å feie for egen dør før de legger seg opp i andres. Det er ikke sunt med alle fordommene, det blir ikke mer fred av det. Flott innlegg!

Julia sa...

Bra skrevet. Jeg tror forresten media og samfunnsdebatt i Norge er ganske flinke til å formidle at det er ikke den vanlige muslim som driver og legger ut dårlig skjulte trusler på youtube.

Ellers er det legitimt å kritisere at vi driver og sender soldater til andre land. Også afghanistan så lenge vi ikke ser noen store forbedringer for befolkningen der. Idag fungerer vi i praksis som allierte for en regjering som er med på å undertrykke kvinner.

Cristina sa...

Da jeg konverterte til Islam for et par år siden ble jeg mottatt med glede av andre muslimer, men plutselig sett på som er raring av mine kristne bekjente, og det er slike ekstreme holdninger som det vi har sett denne uka som fører til dette. Jeg føler tyngden av fordomsfulle blikk. Den setter seg på mine skuldre, og jeg bøyer under den. Slik SKAL det ikke være. Det er som å bli stemplet med the scarlet letter. Det er derfor jeg er stolt av å se folk som kjemper for å vise frem det Islam virkelig står for, og hva det betyr, eller hva det "egentlig" betyr, å være muslim.

Richard Hode sa...

Jeg undrer meg på hvor mange innlegg du har slettet her. Den kunne forklare grunnen til at alle innleggene er rosende, og at det er så få ...

Amna sa...

Kjempe godt skrevet. Ble også veldig glad for at det fortsatt finnes noen som klarer å motså "fristelsen" til å hate en hel folkegruppe når slike situasjoner oppstår.

Sølve sa...

Sitter igjen med en klump i halsen og tårer i øyekroken av medfølelse for den utrolig bra forklarende teksten du har manet frem, det var så vidt jeg så linken til bloggen din på vg helt nederst vel og merke. Og som en alminnelig norsk ikke-religiøs norsk statsborger så kan jeg inrømme at jeg har mye til bakgrunn for at media alltid lar islam stå i dårlig lys og derav har jeg selv, selvom jeg har muslimske venner,alltid hatt fordommer når jeg vet noen er muslimer. Jeg ville trodd det var fremmedfrykt og dårlig rosing i media som gjør det slikt. Alltid skal man se på det negative som skjer i verden, aldri det positive. Og det synes jeg er veldig synd.. Fordi det negative former synet våres om verden siden det er det som alltid er på display for oss..

Mrvalcan sa...

Jeg er første gang på bloggen din. Ærlig du er modig og nutrel.The måten du uttrykker muslimer og islam veldig good.You kan finne gode og dårlige mennesker
i hver religion, og i alle land. vi kan ikke skylde alt Christian for hva som ble gjort av
A. B. Brevik. samme hvis noen mennesker som ikke oppfyller sine hver dag plikter ikke engang følgende religion i hans private liv så plutselig han føler skyld at han ikke har ikke noe i hans liv, kan være hans slik extrimeist og hatefull reaksjon mot andre religioner kan kompensere.
Å være en muslim, jeg elsker min religion og ifølge; Tariq bin Ziyad, som erobret den spania sa `` hvert land er et land av Allah `* Jeg bor her og oppriktig til landet og Statsminister og kongelige familie

Heynoor sa...

" Jeg syns i disse dager det er vanskelig å bære det belastede varemerket "muslim". ". Skjønner deg så sin-sykt godt på den der.