tirsdag 24. juli 2012

Ramadankalender luke 4

Med Ramadankalender tenker du sikkert at jeg skal fortelle deg noe veldig islamsk og lære deg om Koranen eller muslimers tradisjoner. Men nei, jeg har skrevet Ramadanblogg fire år på rad og i år skal Ramadankalenderen bestå av eksempler fra virkeligheten. Hvordan JEG forsøker å forbedre min tro og mine handlinger gjennom de prøvelser jeg står i og hva jeg føler jeg kan vokse åndelig på.

Jeg har allerede fortalt deg at jeg ikke kan faste på grunn av helseproblemer som gjør fasten skadelig. Jeg bruker ikke hijab og jeg går sjelden i moskeen. Jeg er en hverdagsmuslim som ser helt norsk ut, og ikke minner mye om islam av utseende. Men i hjerte, ord og gjerninger er jeg muslim 100%.

Det viktigste for en muslim er at han eller hun tror på Gud og anerkjenner at Gud bare er 1 eneste. Al-lah, Guden på arabisk er Gud. Ikke den treenige kristne Gud, Jesus og Hellige Ånd. Vi anerkjenner heller ikke magi eller hellige mennesker som skal kunne hjelpe oss nærmere Gud. Det er bare Gud som kan og vil hjelpe oss, ikke spådom, trolleri eller overtro. Dette er et grunnleggende punkt. I tillegg har vi troen på profetene, englene, Dommedag, Koranen og de tidligere hellige skriftene, og Skjebnen.
Etter troen kommer praksisen. Vi skal be, vi skal faste (om vi kan), vi skal hjelpe vår neste (spesielt de fattige og foreldreløse) og vi skal reise på pilgrimsreise (om vi har helse og penger til det).
Muslimer skal snakke sant, være rettferdige, moderate, hjelpsomme, renslige og respektfulle. Det skal være en ærestittel å bære navnet muslim. Dette gir meg noe å strekke meg etter, for ingen er perfekt.

I dag dro vi på en biltur. Jeg og min kjære hadde lyst til å finne på noe i ferien vår her i Oslo mens regnet høljet ned. En biltur hørtes deilig ut. Komme seg litt ut, se noe annet og kanskje spise lunsj på et nytt sted. Da vi kom hjem igjen, etter nærmere 3 timers bilkjøring, var ingen av oss helt fornøyd. Vi fant ut at vi begge to hadde dratt på en tur vi egentlig ikke hadde lyst til. Han hadde lyst til å dra et annet sted, jeg hadde ikke lyst til å dra så langt. Men hvorfor ble det slik da? Hva lærte vi av det?

For å ha det bra med seg selv og andre er det viktig å kjenne til hva man selv egentlig ønsker, og våge å uttrykke det og klare å kommunisere om sine behov og begrensninger. Det kan være veldig vanskelig. Vi har ofte lett for å skulle være så "snille" og holde tilbake det vi tror kan være til bry eller misnøye for andre. Men sannheten kan være at det er det motsatte som skjer om vi ikke tar hensyn til forventningene våre og kartlegger de på forhånd. Mange mennesker blir sure, sinte eller misfornøyde når ting ikke går slik de ønsker eller forventer seg. Kanskje snakker de ikke om det og bare lar det gå over av seg selv etter hvert. Men det løser jo ingenting. Skal vi lære av våre feil og mangler må vi snakke om dem og være villig til å granske og jobbe med oss selv. Gjerne ta i mot tilbakemeldinger fra andre på deres tenker og følelser, og våge og seg selv i speilet. Hva kan jeg bli bedre på? Når skal jeg ta hensyn til meg selv og når kan jeg ikke gå på kompromiss med mine egne behov? Hva vil jeg egentlig og hvor viktig er det for meg?
Slike spørsmål kan vi stille oss for å øke bevisstheten om situasjonen og på den måten få mer ut av livet vårt og relasjonene våre til andre mennesker.

I dag lærte både jeg og min kjære nok en gang at kommunikasjon om egne behov, forventninger, avklaring og planlegging er viktig for best mulig trivsel for flest mulige. Tapte vi noe? Noen timers kjøretur var ikke det verste som kunne skje, men vi valgte nå å bruke ettermiddagen og kvelden på noe vi virkelig ville begge to - og den ble kjempefin!


Dagens påminnelse; Du styrer i stor grad din egen dag og utfallet av den. Hvordan du har det med deg selv og andre er direkte relatert til hvor ærlig og modig du er til å kommunisere dine behov, ønsker og begrensninger. Ingen kan alltid få det som de selv vil, men gjør du ikke noe for å få det som best mulig, kan du heller ikke regne med at ting går din vei slik du kanskje drømmer om. 


Foto: privat

Ingen kommentarer: