onsdag 25. juli 2012

Ramadankalender luke 5

I dag satt jeg noen timer med regnskap. Ett til jobbprosjektet jeg holder på med, og ett familiebudsjett. Der førte jeg opp alt jeg hadde brukt penger på den siste måneden og summerte kategoriene. Inntekter, utgifter, hva som var planlagt og hva som faktisk var brukt. Som vanlig får jeg meg en liten overraskelse når jeg oppdager at litt her og litt der blir mye mer totalt enn det jeg hadde sett for meg i hodet. Det er for lett å bruke penger, det er for mye jeg har lyst på og det er alltid mer vi trenger enn det jeg tror når jeg planlegger.

Dette fikk meg til å tenke på oppgjørets time. Jeg som andre muslimer tror at alle mine handlinger skrives opp i en bok, hvor det sitter to engler på mine skuldre og noterer alt jeg gjør av godt og vondt. Hvis jeg angrer meg og retter opp urett innen rimelig tid vil det negative bli slettet fra boka, mens resten summeres den dagen jeg ikke lever lenger. Da skal kroppen min og boka vente i graven på Dommens dag. Da er det for sent å korrigere forbruk og budsjett, gjort er gjort.

I grunn er det ganske skummelt å tenke på, for hvis jeg er like slepphendt med å tillate noen halvdårlige handlinger og litt latskap i min praktisering av islam som jeg er ved bruk av penger på klær og sminke (!) vil summen til slutt bli ganske stor. Jeg prøver så godt jeg kan å gjøre gode gjerninger, tilgi, hjelpe de som trenger det og leve et liv i åndelighet og takknemlighet. Men jeg vet at det kunne vært enda bedre..

Istedenfor å la meg skremme av trussel om Helvetet og konstant tenke på alt jeg ikke er bra nok på, så prøver jeg å bruke denne påminnelsen om at alt jeg gjør teller i en større sammenheng. At det er viktig å være fokusert og ærlig med seg selv, og aldri ligge på latsiden når det gjelder personlig forbedring og mulighet for å gjøre gode gjerninger.

Dagens påminnelse; Husk å ta ditt eget personlige regnskap jevnlig - da vet du hva du har på konto. Det er ikke dumt å gjøre opp for sine feil og synder fortløpende, ingen vet når de har avreisebillett fra dette livet.

Foto: credit.com

Ingen kommentarer: