torsdag 26. juli 2012

Ramadankalender luke 6

I dag var jeg en tur innom Eplehuset i byen. Needless to say, det var mye der jeg fikk lyst på. Egentlig skulle jeg bare spørre om råd for min 3 år gamle macbook som har begynt å vise alderdomstegn. Siden jeg jobber en god del på denne maskinen og nå er i gang med en ny bok er jeg avhengig av at den fungerer trygt og tilfredsstillende. Det viste seg at det jeg må oppdatere, forbedre og kjøpe nytt kommer på ca. kr. 3.000,-. En ny macbook koster ca kr. 10.000,-. Servicemedarbeideren kunne fortelle at et macbookbatteri er ment å leve i ca 2 år, så alt over det er bra. Jeg trenger å oppdatere operativsystemet til hele 3 nyere versjoner enn det jeg har for å unngå softwarefeil og at maskinen henger seg opp slik den gjør i dag.

Jeg drømmer også om en stasjonær iMac. En solid arbeidsstasjon som kan være hjemmets alter, en flerbruksmaskin med fantastisk skjerm, en skikkelig datamaskin. Den koster fra kr. 10.000,- og oppover. Selv om prisene er lavere nå enn de har vært før, da kun designere og andre spesielt interesserte eide en mac er det fortsatt mye penger.

Det er så lett å havne i den fella at man stadig ønsker seg nye ting, bedre teknologi og det som ser bra ut. Kanskje er det man har helt greit, men det frister så mye med noe nytt og finere.

I disse Ramadantider tenker jeg mye på de som ikke har noenting. De som lever fra hånd til munn og er avhengige av hjelp fra andre. Alle som urettmessig sliter fordi de er født i et land som er i krig eller er offer for annen sosial urettferdighet. De som trenger det mest nødvendige som mat, drikke, tak over hodet og jobb. De som har det så mye verre enn vi noen gang kan forestille oss.

Jeg sier ikke at ingen i Norge skal kjøpe seg ny pc eller mac, men det er viktig å justere bildet av sin egen velferd av og til, og minnes de som trenger vår hjelp. Dette er definitivt tiden til å både minnes og hjelpe. Gaver i Ramadan er ekstra verdifulle.

I år foreslår jeg å gi penger til Røde Kors som er inne i Syria og hjelper uskyldige offer for brutal borgerkrigsvold. Alle monner drar!


Foto: Røde Kors, Gi Her!

4 kommentarer:

Paradox Knows sa...

Hei, tok en tur innom bloggen din. PC`en er ditt "alter"? Hva ofrer du der? :) PS, få har bruk for en stasjonær iMac, om du ikke driver med noe som trenger veldig kraft. En minimac vil nok være nok i massevis for de fleste, og stillegående.

Jeg poster den her til deg:
http://paradoxuncreated.com/Blog/wordpress/?p=16

Les igjennom og sjekk alle vers. Og del den med dine hijab-girlfriends, selvom kanskje ikke alle de er så intellektuellt trent.

Fred.

Julia sa...

tommel opp...håper du hadde en fin eid

eel Eeec sa...

Hei, jeg lurer på hvordan du gikk frem for å konvertere?
Er selv etnisk norsk, og gift.

Valgerd sa...

Hei eel Eeec!

Det er en lang vei til konvertering. Det starter med nysgjerrighet, å lese i bøker, snakke med muslimer og oppsøke moskeen for råd og veiledning. Hvis du føler deg overbevist innerst inne i hjertet ditt, vil du få hjelp til å konvertere. Det innebærer å ta en renselsesdusj og si trosbekjennelsen, og lære å be og følge de islamske reglene. Du kan skrive til meg på valgerd2003@yahoo.no om du har flere spørsmål. Lykke til!