tirsdag 27. oktober 2015

Hva gjør muslimene?

Jeg får ofte spørsmål om hva muslimene gjør, tenker og mener om forskjellige ting. Som etnisk norsk kan jeg lett fungere som en brobygger fordi jeg kjenner begge verdene og har følelser for begge sider. Men det er nettopp det som forundrer meg at folk så ofte tenker "sider" og "verdener". Islamsk praksis og teologi er en ting, det er ikke allmenn kunnskap for uinnvidde, men det er det virkelig ikke for alle muslimer heller. Man er ikke sheikh selv om man har vokst opp i et muslimsk hjem. Dessverre er det mange som uttaler seg som lærde fordi de har lest på internett, kjøpt noen bøker eller deltatt på foredrag. Å bli kunnskapsrik innenfor et så stort og historisk felt krever mange års studier på kvalitetssikrede universitet.

Det samme gjelder jo for oss som stikker hodet inn i flerkulturelle miljø. Vi er ikke fagpersoner av den grunn. Jeg kan hjelpe til med informasjon og dele kontaktpunkter, men jeg er ikke en ekspert på minoriteter av den grunn. Jeg kan bare dele av mine egne erfaringer.

Mitt budskap til alle som lurer på hva muslimer gjør, er å spørre de du møter på din vei. Vi er helt vanlige mennesker alle sammen. Du vil oppdage at vi er like forskjellige som alle andre. Vi har ingen hemmeligheter og våre dører er ikke låst. Du er velkommen til oss i moskeen og du er velkommen til oss for å snakke, lære og få vite mer om islam og oss. Det er faktisk vår plikt å hjelpe til og fortelle om islam. Vi deler av vår ydmyke kunnskap.







Bildene er lånt fra Googles søkemotor


Ingen kommentarer: