mandag 26. oktober 2015

Morgenbønn, salat al fajr

Den vanskeligste av de fem bønnene er morgenbønnen. Noen er A-mennesker å spretter med glede opp når vekkeklokka ringer, mens jeg syns det er nærmest umulig å krype ut av min varme dun-kokong av ei dyne. Siden Norge har så stor variasjon i tidspunktet sola står opp og går ned, er det deler av året som oppleves lettere. Jeg har valgt å be morgenbønnen når jeg står opp selv om sola allerede er oppe. Dette er ikke riktig praksis, men jeg er avhengig av god søvn og hvile for min helsetilstand. Nå ser jeg hvor lett det er å komme med unnskyldninger for seg selv når noe er krevende. I dag for eksempel skal fajr bes før kl 7.22. Det er ikke spesielt tidlig. Jeg tenker at tiden er inne for å se verdien av morgenbønnen over prisen for å utføre den. Når morgenbønnen er på plass føles det som hele den kommende dagen går så mye enklere. Da er jeg i rute, da har jeg min sinnsro og tiden løper ikke fra meg - den kommer til meg istedenfor. Så god morgen til deg! Start dagen din med noen minutter i stillhet og tenk på noe som gjør deg lykkelig. Last opp med godhet. Det trenger vi alle sammen!

2 kommentarer:

~SerendipityCat ~ sa...

Flotte roser. :-)

Hva betyr egentlig ordet "salat"? Har lenge vært nysgjerrig på det. :-)

Bloggeren Valgerd sa...

Takk! Fant de på nettet, skulle ønske de var mine. :-)
Salat eller salah som det også skrives betyr bønnen. Den rituelle, muslimske bønnen der vi står å leser forskjellige vers, bøyer oss ned og opp igjen. Den som er anbefalt "5 om dagen" av.