søndag 25. oktober 2015

Store ting skjer!

I helgen var jeg gjest hos NUM (Norges unge muslimer) på Kuben videregående skole i Oslo som arrangerte årets UMMAKONFERANSE. "Examening our state" var temaet. Altså - undersøk din tilstand. Det passet veldig godt for meg. Min dedikasjon til troen har variert sterkt de siste årene etter at jeg tok av meg hijaben på heltid. Etter en del utfordringer ble det viktig for meg å kjenne tydelig på  retten til å velge selv. Hvem kan jeg være som norsk muslim, og hvor går mine begrensninger? Som jeg skrev om i boken "Utilslørt" i 2011, utgitt på Aschehoug forlag, er det viktig at alle mennesker, men spesielt religiøse finner ut hvor det føles riktig at deres grenser går. Vi lærer om påbud og forbud gjennom religionsopplæringen, men vi må virkelig tro på det og føle det riktig for at det skal være formålstjenlig å leve på denne måten. For meg hadde det gått for raskt som nykonvertert muslim, for mange forbud var innført for raskt, og intensjonen min ble å gjøre det riktig - fremfor å glede Allah swt eller også meg selv.

Her er jeg med Nazish Khan som har skrevet boken 
"Da himmelen falt" - om retten til å velge hvem man vil gifte seg med. Utgitt på Pax forlag i år.


Temaet handlet altså om menneskets spirituelle tilstand. Hvordan kan man granske sin indre tilstand, og hvordan kan man klare å gjenvinne sinnet, hjertet og sjelen sin med tanke på tilbedelse?

Et spennende program skapte rammen for en minnerik helg. Den amerikanske konvertitten Daniel Abdullah Hernandez fortalte sin historie om å ha vokst opp som barn av Puerto Ricanske foreldre i New Jersey. En oppvekst preget av miljøet i nærområdet som var fattigdom og rusbruk. Han var selv med i en beryktet gjeng med latinamerikanere, før han ble inspirert av sine forbilder i profesjonell basketball til å lære mer om islam. Slik kom han til å konvertere og nå har tre andre nære familiemedlemmer også konvertert. Blandt disse er hans far og mor, som tidligere i livet var nonne. Daniel Abdullah har studert islam ved Al-Azhar universitetet i Egypt, og har hjulpet mange til å konvertere til islam gjennom sine foredrag. Han er morsom, har god kompetanse om islam er en spesielt ydmyk person.

Her er Daniel Abdullah med Mehtab Afsar fra Islamsk Råd Norge


Den som imponerte meg mest var Waleed Abdelhakim, som er født og oppvokst i USA av innvandrede foreldre, og i dag canadisk statsborger.  Han er kjent som den omreisende imamen, med over hundre land og seks kontinent på sin besøksliste. Vi er så heldig at denne mannen nå er ansatt i Rabita moskeen og skal undervise her. Hans foredrag om "Oppgradering av deg selv" og "Ihsan" (å streve mot perfeksjon i troen) er noe av det varmeste og klokeste jeg har hørt av islamske forelesninger. Han bruker anekdoter som gir det islamske budskapet en forståelig tolkning for dagens ungdom, med alt fra flatskjerms-tv til maurenes ordninger i tuen og naturen. Han øver seg allerede på å snakke norsk, og kunne spe på innleggene med norske ord som vakte stor latter og glede blant publikum. Han syns bl.a. det var rart at det står "fart" på skiltene, noe som betyr promp på engelsk. Jeg gleder meg til fortsettelsen, og håper å lære mye av Waleed. Han fortalte meg etter foredraget at han ønsket å jobbe i Europa fordi det er færre engelskspråklige lærde her enn det er i USA, og at han mente Norge var det landet som lå nærmest hans eget verdisyn. Vi er heldige!



Zakaria Saaliti som er leder for ungdomsavdelingen i Rabita kjenner jeg fra mange år tilbake da jeg var aktiv på islam.no/forum. Han er et forbilde av en bror, og jeg ble dypt berørt av hans forelesning om bruk av ord. Hvor viktig er ikke den påminnelsen i en verden hvor sosiale medier fører til hatprat, trusler og mobbing? Hvor det å være tøff og rask til å sette noen på plass er en måte å hevde seg i enkelte miljø. Som muslimer må vi være ekstra påpasselige med våre ord for det påvirker vår oppførsel. Han fortalte historier fra profeten Muhammeds (fvmh) tid som motiverer til en forbedring i egen språkbruk.

Zakaria. Bildet er lånt fra Linkedin.


Majeed Mahmoud, født i Saudi-Arabia og flyttet senere til Canada, holdt i dag et intensivt foredrag om bønnen "duah". Det er alle ekstrabønnene vi sender til Gud utenom den rituelle bønnen "salah". Hans budskap var sterkt og klart, du må gjøre duah - fordi Allah swt rett og slett ønsker at du ber om det du trenger og ønsker hjelp med. Han fortalte historier der muslimer hadde blitt bønnhørt, der det kunne se ut som det var tilfeldigheter som inntraff, men at det allikevel var til stor hjelp for folk som led. Majeed minte oss på at duah ikke alltid blir oppfylt slik vi ønsker oss. Noen muslimer kan bli demotiverte av det, og det kjenner jeg meg igjen i selv også. Men han sa det slik, enten får du det du ber om fordi det er til det beste for deg, eller så gir Allah swt deg det ikke fordi det absolutt ikke er til det beste for deg. Og noen ganger så sender han deg hjelp som hindrer andre problemer, istedenfor det du har bedt om. Og til slutt, at dine duah gir deg en ekstra hjelp på Dommedagen, da dine handlinger i dette livet skal oppsummeres. Han avsluttet med å skru av alt lyset i auditoriet og der satt vi flere hundre deltagere å gjorde duah sammen i to minutter. Det var en sterk opplevelse jeg vil ta med meg som inspirasjon til oftere duah. Jeg har gjort mye duah, men gradvis mistet håpet om at jeg kan få oppfylt det jeg ber om. Nå føles det ikke likegyldig å be om hjelp, for jeg vet at Gud virkelig ønsker å hjelpe, og at det alltid kommer noe godt ut av det. Også når jeg ikke får det jeg ber om.

Majeed Mahmoud

Å ta temperaturen på seg selv er viktig. Å ta en vareopptelling på hvor man er i livet og sette seg mål for å komme dit man virkelig vil er nødvendig for å få til endring. Som norsk muslim er det ekstra viktig å ikke miste motivasjonen fordi livet her kan være så "lett og behagelig" i forhold til andre som lever i krig og fattigdom. Å da fylle sine tanker, følelser og handlinger med overfladiske interessert som ikke gir deg noe mer enn et øyeblikks glede er så lett, men så utrolig bortkastet i det lange løp. Takk NUM for en kjempefin helg, med så mange varme møter og klemmer. Dette kan dere! 
Jeg gleder meg allerede til neste års Ummakonferanse.


Takk til Hijabhus som selger de fineste klærne og har den beste servicen. Jeg er så glad for at dere gir oss fargerike hijaber her i Norge, hvor det er så vanskelig å få tak i tildekkende klær i god kvalitet.




Ingen kommentarer: