onsdag 8. juni 2016

Den hellige Koranen

Jeg leser, hører og gråter. Av og til ler jeg, smiler eller haster nysgjerrig videre. Koranen er ikke en vanlig bok. Den er i papir, men kom via en engel. Levert til vår elskede profet, Muhammed fvmh, fra Gud. Den visdom, skjønnhet og klokskap du finner i Koranen finnes ikke i noe annet i hele verden. Og mange har forsøkt. Vakre dikt, spennende romaner og et bredt utvalg selvhjelpsbøker. Men Koranen er Guds ord, gitt oss som en veileder til livet. Å lytte til den bli resitert er medisin i seg selv. 

Jeg har lest Koranen i over 20 år. Jeg startet med å bla i den, lese en setning her og der. Forsto ikke hva som var så spesielt med den. Men et og annet vers traff meg. Jeg fikk et spesielt forhold til Koranen, og leste mer og mer. Satt den i bokhylla og lot den sakte bli en del av meg. Så gikk årene, og livets utfordringer strømmet på. Jeg fikk lyst til å lese den på nytt, men forsto at den norske versjonen var altfor langt fra kilden selv. Jeg fant en pocketutgave på engelsk, som virket som om den hadde et godt språk. Da hadde jeg prøvd åtte forskjellige oversettelser til skandinavisk og engelsk. De fleste oversettelsene er forvirrende og med et gammeldags, tungt språk som ikke gir mening eller klang til budskapet. 

Da jeg satt meg på bussen og leste fra pocketutgaven strømmet tårene fritt. Jeg kunne ikke holde de tilbake. Lenge hadde jeg vurdert å konvertere til islam, men syns det var enklere å være pro-islam i det skjulte som norsk og normal. Slippe å stikke seg ut i folkemengden. Men nå var det ingen vei tilbake. Jeg tittet opp fra boka og så på sidemannen og sa - Har du lest Koranen? Det er helt sant det som står her. Jeg fikk kun et forundret blikk tilbake, men det var helt uvesentlig for meg. Jeg forsto at jeg måtte stå frem som muslim, og at mitt liv ville komme til å endre seg drastisk på mange forskjellige måter. Tross motgang og ensomhet har jeg aldri angret. Jeg er dypt takknemlig og ydmyk for å ha fått denne personlige åpenbaringen av innsikt og kjærlighet til Guds sannferdige veiledning. 

I år er det ti år siden jeg ble muslim, alhamdulilah. Og første gang jeg faktisk forstår mye av Koranen på arabisk. Jeg har gjort en innsats i vinter med å forbedre arabisken min, og det har gitt resultater. Sheikh Waleed Hakeem, som er ansatt som ungdomsimam i Rabitamoskéen har vært til stor inspirasjon med sine forelesninger. Og ett av mange tips han har gitt oss, var å begynne å lære oss ord fra Koranen. Ved å øve inn stadig flere ord vil man raskt forstå mye av Koranen, fordi mange av de samme ordene går igjen i forskjellige former. Arabisk språk har et rotsystem der roten lager kilden til ordet både som verb, substantiv, adjektiv og stedsnavn. Det er derfor et veldig logisk språk og lett å forstå når man har lært strukturen. Alle har sagt at arabisk er vanskelig, men det er ikke helt sant. Vi er født med alle forutsetninger for å lære og forstå det vi setter oss fore. Ja, det er ukjente lyder og en annen grammatikk, et svært ordrikt og tolkningsvidt språk, men hjernen vår har en stor kapasitet. Folk lærer hele livet, så selv om jeg er 44 år, er jeg "ung nok" til å studere arabisk. I tillegg har imamen holdt tafsirkurs nesten hver søndag gjennom vinteren. Det er forklaringer og historiske fakta som blir utredet i teologisk tolkning. I tillegg har jeg øvd på å resitere og memorisere Koranen selv. Jeg har fått god hjelp av venner, men jeg skal også gi meg selv en klapp på skulderen for de utallige timene jeg har brukt på pugging og øvelse. Det har ikke kommet av seg selv, men med hardt arbeid og hjelp fra Allah swt. 

Å begynne å forstå Koranen er det største som har skjedd meg på disse ti årene som muslim. En opplevelse jeg knapt kan fatte eller beskrive med ord. 

Les den du også, den koster mindre enn 200,- hvis du bestiller den fra Amazone.UK.


Ingen kommentarer: